Bez zysku nie ujedziesz
Podstawową regułą działania producenta jest osiągnie zysku. Zadanie polega zatem na takim wyborze kombinacji czynników i efektów produkcji, aby różnica pomiędzy przychodami a nakładami była dodatnia i możliwie maksymalna. Łatwo powiedzieć, ale jak to zrobić?
Pączki czy ptysie?
Czy wiesz, na czym zarabiasz? Oferta firm spożywczych charakteryzuje się dużą liczbą asortymentów, opakowań, marek itp. Niejednokrotnie ilość pozycji asortymentowych sięga kliku tysięcy.
Chcąc maksymalizować zyski, należy wiedzieć na jakich pozycjach zarabiamy, a które musimy utrzymać, ponieważ mimo że na nich nie zarabiamy, są one towarami podstawowymi. Musimy też wiedzieć, które indeksy dołują nasze zyski.
SPRINT Spożywczy, prekonfigurowany system SAP dedykowany dla branży FMCG, zawiera gotowy zestaw raportów kontrolingowych, które „spinając” obszary zaopatrzenia, produkcji, dystrybucji oraz finansów dają rzetelną informację, jakie asortymenty firma powinna rozwijać.
Ważnym elementem wyróżniającym SAP od innych systemów jest fakt, iż system raportowania jest bardzo elastyczny i wydajny. Raporty generowane są w krótkim czasie, nie obciążając pozostałych modułów systemu.
Dzięki SPRINT analizie poddać możemy:
- obroty na produktach w dowolnych przekrojach
- §rentowność sprzedaży poszczególnych towarów ich grup według wielu kryteriów (klient, region, przedstawiciel handlowy, kanał dystrybucji etc.)
- rentowność sprzedaży poszczególnych towarów i ich grup według określonych marż pokrycia (marża na poziomie technicznego kosztu własnego jak i kosztów pełnych)
- przychody przedstawicieli handlowych wraz
- z możliwością rozliczania premii za sprzedaż
- rentowność poszczególnych punktów sprzedaży, uwzględniająca koszty utrzymania tych punktów
- ilościowy i wartościowy „breakevenpoint” według asortymentów i ich grup
- przychody planowane i rzeczywiste (budżety sprzedaży)
- rentowność w relacji do rotacji zapasów
Efektem badania rentowności jest nie tylko weryfikacja portfela produktów, ale również optymalizacja zarządzania przestrzenią magazynową i transportem. Pomaga to wyeliminować zbędne zapasy produktów niskorotujących, które zalegają magazyny.
Zaplanuj zwycięstwo
Zanim jednak będziemy analizować rentowność i obroty, istotne jest, aby racjonalnie prognozować działalność operacyjną w przyszłych okresach. Służy do tego obszar prognozowania sprzedaży zwany w skrócie SOP (Sales & Operation Planning).
Prognozy sprzedaży definiowane są w tablicy planistycznej, stanowiącej matrycę indeksów towarowych (bądź grup asortymentowych) oraz okresów planistycznych (kwartał, miesiąc, tydzień).
Zadaniem działu handlowego jest takie uzupełnianie tabeli, aby stanowiła ona bardzo prawdopodobny obraz przyszłej sprzedaży. Oprócz własnej wiedzy i doświadczenia, SPRINT wspiera użytkowników w tym działaniu historią sprzedaży, wskaźnikami sezonowości, trendów, narzędziami do importu danych z nośników zewnętrznych.
Dobrze sporządzona prognoza sprzedaży jest podstawą do:
- planowania produkcji
- planowania zakupów surowców
- budżetowania sprzedaży
- budżetowania kosztów operacyjnych
- weryfikacji możliwości produkcyjnych (podejmowanie decyzji o nowej inwestycji w maszyny, zatrudnienie pracowników)
- konwersji planu sprzedaży i wynikającego z niego planu zakupów w prognozowanie w cash flow
Prognozowanie sprzedaży jest zatem kluczowym aspektem długoterminowego zarządzania przedsiębiorstwem, a firmy w branży spożywczej, działające niejednokrotnie na niskich marżach, muszą tak planować i prognozować sprzedaż oraz produkcję i zakupy, by minimalizować nakłady i optymalizować wykorzystanie kapitału pracującego. Kto nie prognozuje, pod sobą dołki kopie…
Jakość pod lupą
Dla funkcjonowania firm z branży spożywczej nie mniej istotną rolę jak planowanie, odgrywa kwestia zapewnienia jakości. Określone standardy branżowe (m.in. HACCP) i przepisy prawne, konieczność sprostania wymogom unijnego rynku, dbałość o utrzymanie klienta, dyktują szereg wymagań w obszarze utrzymania jakości.
Być może dlatego, producenci paraleków i leków, uzależnieni jeszcze bardziej od tych czynników, traktują system SAP jako standard, zgodny z normą EU GMP Law – Good Manufacturing Practice).
SPRINT Spożywczy oferuje nie tylko rejestrację dat przydatności do zużycia danej partii (jak to robią systemy ERP z tzw. średniej półki), ale pozwala zarządzać jakością w szerszym wymiarze.
SPRINT pozwala m.in. na:
- zarządzanie zwolnieniami partii przyjętymi od dostawców,
- rezerwowanie określone partie surowców do produkcji,
- automatyczne blokowanie zapasu po upływie terminu przydatności do zużycia,
- rejestrację dodatkowych cech jakościowych (gęstość, temperaturę topnienia, zawartość mikrokomponentów, itd.),
- pełne śledzenie przepływu i zużycia partii od momentu dostawy do momentu sprzedaży
Korzystając z tak aktywnego wsparcia w zarządzaniu jakością, pośrednio minimalizujemy koszty pozyskania informacji i wycofania wadliwej partii wyrobu z rynku.
Alufelgi i lakier metalik
Wśród wielu innych funkcjonalności, użytecznych w zarządzaniu procesami specyficznymi dla branży spożywczej, SPRINT Spożywczy wspiera takie działania jak:
- automatyczna kontrola kredytu kupieckiego
- zarządzanie cennikami i promocjami
- zarządzanie NOOS (towary o statusie „Never out of stock”)
- elektroniczna wymiana danych z sieciami handlowymi (EDI)
- przyjmowanie zamówień przez Internet
- obsługa czytników kodów kreskowych
- obsługa magazynów wysokiego składowania
- zarządzanie opakowaniami zwrotnymi
- możliwość stosowania różnych jednostek i przeliczników
- optymalizacja transportu i tras
- połączenie z punktami obsługi sprzedaży (POS) i drukarkami fiskalnymi
Tym bolidem jeżdżą zwycięzcy
SPRINT jest oparty o rozwiązanie mySAP ERP – najczęściej wybierany system ERP w branży spożywczej na świecie.
Wybierając to rozwiązanie, otrzymuje się zestaw najlepszych praktyk biznesowych branży, które zostały wypracowane na bazie tysięcy wdrożeń. Praktyki te w znacznym stopniu ułatwiają i optymalizują sposób zarządzanie zaopatrzeniem, produkcją i dystrybucją dóbr spożywczych.
Przygotowany przez BCC (aktualnie All for One Poland) SPRINT Spożywczy jest produktem stworzonym w odpowiedzi realne na zapotrzebowanie firm z tej branży w Polsce. Zastosowanie światowych standardów zarządzania i rozwiązań skrojonych do potrzeb średniej wielkości firm FMCG, tworzy realną przewagę w wyścigu z konkurencją.
Rozwiązania SAP w Polsce użytkują tacy potentaci jak Grupa Żywiec, Nestle, Ferrero, Pfeifer & Langen, Nordzucker. Dzięki SPRINT bolidem Formuły 1 dysponują też zwycięzcy z mniejszych firm, jak Elite Cafe, Mokate, Kopernik.