Zabbix – systemy klientów jeszcze bezpieczniejsze | All for One Poland

Zabbix
systemy klientów jeszcze bezpieczniejsze

Monitoring enterprise w All for One

Monitoring systemów i sieci to jedna z popularnych usług All for One związanych z administrowaniem środowiskami IT naszych klientów. Proaktywne podejście i natychmiastowe reagowanie na incydenty gwarantują wysoką dostępność i ciągłość działania systemów naszych klientów. Nasz warsztat opieramy na kompetencjach i doświadczeniu konsultantów oraz najlepszych dostępnych narzędziach wspierających nadzór nad powierzonymi nam systemami. Dlatego wykonaliśmy migrację na Zabbix, rozwiązanie do monitoringu infrastruktury IT klasy enterprise.

Monitoring systemów i sieci to jedna z popularnych usług All for One związanych z administrowaniem środowiskami IT naszych klientów. Proaktywne podejście i natychmiastowe reagowanie na incydenty gwarantują wysoką dostępność i ciągłość działania systemów naszych klientów. Nasz warsztat opieramy na kompetencjach i doświadczeniu konsultantów oraz najlepszych dostępnych narzędziach wspierających nadzór nad powierzonymi nam systemami. Dlatego wykonaliśmy migrację na Zabbix, rozwiązanie do monitoringu infrastruktury IT klasy enterprise.

Monitoring systemów IT, w tym systemów SAP, baz danych, systemów operacyjnych oraz hostów fizycznych jest jedną z usług oferowanych przez All For One. Monitorowanie jest regularnym procesem sprawdzania, którego celem jest utrzymanie systemów oraz usług w jak najlepszym stanie. Pozwala on zminimalizować prawdopodobieństwo wystąpienia niezaplanowanych przerw w działaniu krytycznych usług. Dane historyczne pomagają również w optymalizacji działania systemu lub diagnozie potencjalnych awarii.

Wykrywanie nieprawidłowości z wyprzedzeniem pozwala na neutralizację awarii, zanim do niej dojdzie. W sytuacjach nagłych system monitoringu jest dodatkowym narzędziem analizy sytuacji, który pozwala na namierzanie problemów przed ich nadmiernym eskalowaniem.

Ustalając zakresu monitoringu, musimy zwrócić uwagę na wiele czynników, takich jak: ile czasu potrzeba na odpowiedź serwera, ile trwa wysyłanie zapytania do baz danych. Następnie należy wyznaczyć główne elementy do monitoringu. Ich zbór jest zależny od utrzymywanych na serwerze usług biznesowych oraz wybranej architektury systemów. Praca ta wymaga skrupulatności, gdyż niedokładny monitoring daje fałszywe poczucie gwarancji dostępności usług, ale również osłabia naszą czujność w momencie wystąpienia problemów.

Oprogramowanie Nagios, z którego korzystaliśmy przez wiele lat, jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych systemów w branży. Jest narzędziem typu open source, co sprawia, że jest bardzo elastyczne, ponieważ każdy element monitoringu możemy dostosować do naszych potrzeb. Nagios oferuje wiele gotowych skryptów do monitorowania wielu elementów infrastruktury, jednak największym plusem jest dostosowanie ich do potrzeb naszych oraz klientów. Każdy komunikat, próg czy komendę możemy dostosować, aby monitoring spełniał wszystkie oczekiwania oraz zapewnił bezawaryjne działanie systemu.

Weryfikacja systemów przez monitoring Nagiosa może odbywać się za pomocą agenta zainstalowanego na maszynie lub bez niego, w trybie pasywnym. Wykrywa awarie sieci, protokołów, niepoprawnie działających usług, procesów i zadań w tle. Dzięki odpowiednio napisanym skryptom umożliwia monitorowanie baz danych, usług SAP, metryk systemów operacyjnych oraz wszystkich procesów, które wykonuje. Monitoring obejmuje również stan serwerów, analizę logów, działanie aplikacji oraz działanie środowisk wirtualnych. Rzeczywista konfiguracja odbywa się za pomocą plików tekstowych, a pulpit nawigacyjny służy do raportowania.

Teraz Zabbix

W związku z potrzebą utrzymania wyższego poziomu certyfikacji oraz zgodności z polityką ISO zdecydowaliśmy się na migrację monitoringu na system Zabbix. Pierwsza jego wersja została wydana w 2001 r. Twórcy kierują się przekonaniem, że monitoring powinien być potężny i dostępny dla każdego. Zabbix jest narzędziem do monitorowania infrastruktury informatycznej, które wyróżnia się elastycznością. Jest rozwiązaniem klasy enterprise, z którego korzystają największe firmy na świecie.

System Zabbix jest wysoce skalowalny i może obsługiwać zarówno małe przedsiębiorstwa, jak i ogromne korporacje z rozległymi infrastrukturami. Służy do zbierania, analizowania oraz wizualizacji danych. Monitoring jest oparty na szablonach, które możemy dostosować globalnie, czego brakowało nam w Nagiosie, gdzie konfiguracja musiała być dostosowana per host w plikach tekstowych. Wymagało to dużego nakładu pracy przy instalacji lub migracji systemów nowego klienta w ramach hostingu w All for One Data Center.

Rozwiązanie udostępnia jednolity widok całej infrastruktury. System Zabbix umożliwia wykorzystanie różnorodnych szablonów, czyli zestawów wcześniej ustalonych metryk monitorujących, a dodatkowe elementy można wykrywać automatycznie jako discovery, które automatycznie identyfikują istniejące bazy i konfiguracje po wprowadzeniu podstawowych danych do połączenia. System oferuje szeroki zakres wskaźników, które można monitorować. Obecnie możemy skonfigurować pełen monitoring nowego systemu lub nawet całego landscape w zaledwie kilka minut.

Dlaczego Zabbix? Powodów jest co najmniej kilka, jednym z nich jest fakt, że rozwiązanie jest ogólnodostępne – open source. To stabilne oprogramowanie działające na rynku od lat, z dużą społecznością pracującą na rzecz innowacyjności i stabilności. Jednym z kluczowych zalet jest bardzo bogata dokumentacja techniczna oraz strona internetowa, która została stworzona przez twórców. Użytkownicy mogą tam udostępniać swoje metody monitorowania infrastruktury w postaci gotowych szablonów i skryptów. Dostępne są również fora, które udostępniają ogrom wiedzy i rozwiązań, co jest bardzo przydatne przy wdrażaniu konfiguracji. Aktywność dużej społeczności użytkowników Zabbixa przekłada się na ciągły rozwój systemu, co oznacza, że zyskujemy dostęp do nowych funkcji i rozwiązań. Mocnym punktem jest możliwość uruchamiania własnych skryptów.

Rozwiązanie dysponuje różnorodnymi sposobami prezentacji danych, takimi jak mapy, wykresy i raporty, które pomagają w analizie danych. Dzięki mechanizmom powiadomień i alertów Zabbix pozwala na szybką reakcję na pojawiające się problemy, co minimalizuje czas przestoju i wpływa na wydajność systemów.

Migracja na nowy monitoring

Migracja do systemu Zabbix to duży projekt podzielony na mniejsze kamienie milowe. Pierwszym było zainstalowanie oraz wdrożenie systemu. Zadanie wymagało zastosowania skalowalnej i wydajnej architektury. Po instalacji przystąpiliśmy do procesu strojenia wszystkich składowych systemu Zabbix w celu otrzymania rozwiązania wydajnego i dopasowanego do naszych potrzeb. W tym samym kroku przygotowaliśmy procedury i standardy, które okazały się niezwykle przydatne w procesie migracji monitorowanej architektury z Nagios. Stworzyliśmy podstawowe reguły sieciowe, zweryfikowaliśmy, czy komunikacja z systemami klientów w naszym data center oraz poza nim będzie możliwa w przypadku wszystkich systemów, stworzyliśmy procedury oraz standardy monitoringu.

W kolejnym etapie przystąpiliśmy do instalacji agentów Zabbix na systemach końcowych, wraz z wykonaniem niezbędnej konfiguracji. Równolegle zdecydowaliśmy się na tworzenie standardu monitoringu krojonego na miarę, tworząc większość szablonów samodzielnie. Po zbudowaniu szablonów monitorujących systemy operacyjne, bazy danych, systemy SAP oraz pozostałe usługi byliśmy gotowi na kolejny etap: migrację pomiędzy systemami. Ten proces trwa nadal, sukcesywnie przenoszone są elementy z Nagios do Zabbix. Równolegle, wraz z zbieranym doświadczeniem, monitoring jest udoskonalany i uszczelniany.

Obecnie Zabbix jest w pełni zintegrowany z naszym systemem ticketowym. Praca z systemem monitorującym zyskała nową jakość. Po wystąpieniu alertu Zabbix weryfikuje system, którego alert dotyczy, i klasyfikuje alert na podstawie zmiennych: priorytet, zespół, kategoria. Następnie zgłoszenie jest przekazywane do systemu ServiceDesk i przypisywane do odpowiedniego zespołu. Kiedy alert ustanie, Zabbix zaktualizuje zgłoszenie, dodając niezbędne informacje. System ticketowy pozwala również identyfikować powtarzalne problemy i odpowiednio reagować, powiększając zasoby lub weryfikując poprawność działania systemu.

Większa elastyczność i efektywność

Proces monitorowania infrastruktury IT od zawsze stanowił wyzwanie, które wymaga dokładnego planowania i adaptacji do dynamicznie zmieniającego się środowiska oraz potrzeb. Klientom All for One Poland oferujemy szeroki zakres usług monitoringu, a migracja z systemu Nagios na Zabbix pozwoliła nam zwiększyć elastyczność i efektywność naszych działań. Wdrożenie systemu Zabbix było procesem stopniowym i wymagało sporych nakładów pracy, ale teraz jesteśmy w stanie monitorować infrastrukturę naszych klientów bardziej skutecznie niż kiedykolwiek wcześniej. Masz monitoring staje się coraz bardziej wydajny i niezawodny.

Zapytaj o szczegóły i ofertę

Świadczymy usługi zdalnego monitorowania infrastruktury IT klientów w trybie 24/7 – od monitoringu stanu i dostępności różnego rodzaju systemów, po monitoring dostępności sieci komputerowych. W razie awarii gwarantujemy natychmiastową reakcję specjalisty, co pozwala utrzymać ciągłość działania systemu. Jako wieloletni partner SAP szczególnie specjalizujemy się w usługach administracji i monitoringu dla systemów SAP.

Napisz do nas Zadzwoń Wyślij email






    1. Dane osobowe przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. – ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
    2. Administratorem Danych Osobowych jest All for One Poland sp. z o.o. z siedzibą w Złotnikach, ul. Krzemowa 1 62-002 Suchy Las. Dane kontaktowe do Inspektora Ochrony Danych: iod@all-for-one.com.
    3. Zgoda na przetwarzanie danych jest dobrowolna, ale niezbędna w celu kontaktu. Zgodę można wycofać w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem
    4. Dane będą przetwarzane do realizacji określonych powyżej celów i do momentu wycofania niniejszej zgody, a dostęp do danych będą miały tylko wybrane osoby posiadające stosowne upoważnienie do ich przetwarzania.
    5. Każda osoba podając dane osobowe ma prawo dostępu do treści swoich danych i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania i przenoszenia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania i prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych.
    6. Każda osoba, której dane są przetwarzane, ma prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego jakim jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa).
    7. Dane osobowe mogą być udostępniane innym jednostkom należącym do grupy kapitałowej, do której należy All for One Poland sp. z o.o. – również znajdujących się poza Europejskim Obszarem Gospodarczym, w celach marketingowych. All for One Poland zapewnia, że dane przekazywane tym podmiotom są właściwie zabezpieczone, a osoba, której dane są przetwarzane, ma prawo do uzyskania kopii udostępnionych danych oraz informacji o miejscu udostępnienia danych.

    61 827 70 00

    Biuro jest czynne
    od poniedziałku do piątku
    w godz. 8:00 – 16:00 (CET)

    Kontakt ogólny do firmy
    office.pl@all-for-one.com

    Pytania o produkty i usługi
    info.pl@all-for-one.com

    Pytania na temat pracy i staży
    kariera@all-for-one.com

    This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.