Monitoring systemów IT, w tym systemów SAP, baz danych, systemów operacyjnych oraz hostów fizycznych jest jedną z usług oferowanych przez All For One. Monitorowanie jest regularnym procesem sprawdzania, którego celem jest utrzymanie systemów oraz usług w jak najlepszym stanie. Pozwala on zminimalizować prawdopodobieństwo wystąpienia niezaplanowanych przerw w działaniu krytycznych usług. Dane historyczne pomagają również w optymalizacji działania systemu lub diagnozie potencjalnych awarii.
Wykrywanie nieprawidłowości z wyprzedzeniem pozwala na neutralizację awarii, zanim do niej dojdzie. W sytuacjach nagłych system monitoringu jest dodatkowym narzędziem analizy sytuacji, który pozwala na namierzanie problemów przed ich nadmiernym eskalowaniem.
Ustalając zakresu monitoringu, musimy zwrócić uwagę na wiele czynników, takich jak: ile czasu potrzeba na odpowiedź serwera, ile trwa wysyłanie zapytania do baz danych. Następnie należy wyznaczyć główne elementy do monitoringu. Ich zbór jest zależny od utrzymywanych na serwerze usług biznesowych oraz wybranej architektury systemów. Praca ta wymaga skrupulatności, gdyż niedokładny monitoring daje fałszywe poczucie gwarancji dostępności usług, ale również osłabia naszą czujność w momencie wystąpienia problemów.
Oprogramowanie Nagios, z którego korzystaliśmy przez wiele lat, jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych systemów w branży. Jest narzędziem typu open source, co sprawia, że jest bardzo elastyczne, ponieważ każdy element monitoringu możemy dostosować do naszych potrzeb. Nagios oferuje wiele gotowych skryptów do monitorowania wielu elementów infrastruktury, jednak największym plusem jest dostosowanie ich do potrzeb naszych oraz klientów. Każdy komunikat, próg czy komendę możemy dostosować, aby monitoring spełniał wszystkie oczekiwania oraz zapewnił bezawaryjne działanie systemu.
Weryfikacja systemów przez monitoring Nagiosa może odbywać się za pomocą agenta zainstalowanego na maszynie lub bez niego, w trybie pasywnym. Wykrywa awarie sieci, protokołów, niepoprawnie działających usług, procesów i zadań w tle. Dzięki odpowiednio napisanym skryptom umożliwia monitorowanie baz danych, usług SAP, metryk systemów operacyjnych oraz wszystkich procesów, które wykonuje. Monitoring obejmuje również stan serwerów, analizę logów, działanie aplikacji oraz działanie środowisk wirtualnych. Rzeczywista konfiguracja odbywa się za pomocą plików tekstowych, a pulpit nawigacyjny służy do raportowania.