Z punktu widzenia kierownictwa firmy dużą część potrzeb informacyjnych sprowadzić można do metryk wydajności KPI (Key Performance Indicators), których śledzenie i monitorowanie jest kluczowe dla sprawnego funkcjonowania organizacji.
Świadomość, że efektywność procesów biznesowych można wyrazić za pomocą wartości liczbowych, powoduje, że cele osób odpowiedzialnych za realizację poszczególnych procesów zbliżają się do celów strategicznych przedsiębiorstwa. Pośrednio narzucają też dyscyplinę i systematyczność w działaniu wszystkich, od poziomu operacyjnego po menedżment.
Konieczny Business Intelligence
We współczesnym otoczeniu biznesowym, charakteryzującym się natłokiem informacji z różnych źródeł (systemy transakcyjne, arkusze kalkulacyjne, intranet i inne), nie jest możliwe wykonanie analizy KPI bez rozwiązań Business Intelligence (BI). Podobnie jak w przypadku innych narzędzi do zarządzania przedsiębiorstwem, po wdrożeniu i pierwszym okresie funkcjonowania systemu BI następuje czas na określenie jego jakości i ewentualne decyzje dotyczące kierunków rozwoju.
Miarą jakości systemu BI musi być oczywiście jego funkcjonalność, ale nie wolno zapomnieć o tym, że narzędzia BI mogą spełniać swoje zadania tylko wtedy, gdy są w stanie nadążyć za zmianami potrzeb informacyjnych biznesu. Nawet najbardziej elastyczne raporty są warte tyle, na ile prezentują aktualnie istotne dane o wydajności.
Czas wymagany od momentu, kiedy powstanie potrzeba stworzenia nowego KPI, do momentu jego implementacji w systemie musi być biznesowo akceptowalny.
Nierzadko element ten pozostaje nieoszacowany podczas wdrożenia systemu BI, co może prowadzić do mniejszej niż zakładano akceptacji i wykorzystania systemu BI przez użytkowników.
Kokpity menedżerskie do śledzenia KPI
Dla tych użytkowników, którzy w systemie Business Intelligence upatrują narzędzia do śledzenia KPI, a nie tylko narzędzia raportowego, SAP przygotował dodatkową funkcjonalność w systemie SAP Business Warehouse – pełną integrację z narzędziem Xcelsius.
Dotychczas narzędzia te współdziałały ze sobą za pomocą funkcji dostępnych w platformie BusinessObjects. Teraz, dzięki nowym funkcjom SAP BW, Xcelsius staje się w pełni funkcjonalnym narzędziem warstwy raportowej SAP BW, podobnie jak Business Explorer (BEx) czy Crystal Reports. Dzięki temu analitycy mogą samodzielnie i bardziej intuicyjnie pracować z Xcelsius na danych z SAP BW – przygotować, modyfikować i publikować kokpity menedżerskie.
Kokpit, jak każdy inny raport BEx czy Crystal Reports, można przygotować i przetestować na systemie rozwojowym, a następnie przenieść do środowiska produkcyjnego. Dzięki temu możliwe jest odseparowanie prac rozwojowych od pracy produktywnej – co zwiększa kontrolę oraz zapewnia ciągłości pracy rozwiązania. Równocześnie SAP AG przygotował nowy interfejs do danych w hurtowni (nazwany BI Customer Sevices), dzięki któremu twórca kokpitu może bezpośrednio połączyć element kokpitu (np. wykres) z zapytaniem BW.
Dotychczas było to możliwe jedynie poprzez platformę BusinessObjects Enterprise (BOE) lub usługi web, a przez to wymagało więcej czasu i dodatkowego nakładu pracy na przygotowanie źródeł danych do Xcelsius.
Nowy interfejs oznacza w tym przypadku uwolnienie się od konieczności wykorzystywania pośrednich platform i technologii. Dzięki temu zasilenie kokpitu danymi z hurtowni danych jest dużo prostsze. Wystarczy po prostu wybrać odpowiedni typ źródła danych i wskazać na zapytanie w SAP BW.
Xceslius w SAP BusinessObjects Xcelsius to narzędzie oferowane w ramach platformy SAP BusinessObjects, służące do tworzenia kokpitów menedżerskich. Przygotowanie za jego pomocą animowanych kokpitów jest proste, szybkie i nie wymaga specjalistycznej wiedzy technicznej lub programistycznej. Jest to możliwe dzięki logice działania Xcelsius, która bazujena funkcjonalności arkusza kalkulacyjnego Excel oraz dostępnych predefiniowanych obiektach wizualizacji danych, jak zegary, drzewa wartości czy interaktywne suwaki.
Kokpity Xcelsius w portalu BI
Nowa integracja to również możliwość publikowania kokpitów Xcelsius w portalu BI (SAP NetWeaver Portal). Wystarczy jedno kliknięcie i kokpit pojawi się na ekranach osób zalogowanych do portalu. Kokpit uruchamiany przez użytkownika portalu wykorzystuje jego uprawnienia w systemie BW. Oznacza to, że dane wyświetlane na kokpicie są zawsze zgodne z tym, do jakiego zakresu danych użytkownik ma uprawnienia.
Jest to niezmiernie ważne, w szczególności w odniesieniu do metryk wydajności przeznaczonych do wglądu dla określonej grupy uprawnionych odbiorców. Pozwala to także np. opublikować jeden kokpit dla wszystkich regionalnych kierowników sprzedaży, przy czym każdy z nich zobaczy na kokpicie wskaźniki wyliczone dla własnego regionu.
Wszystkie opisane powyżej nowe funkcje spowodują, że analiza KPI w hurtowni danych SAP BW będzie jeszcze bardziej przyjazna użytkownikowi, a jej wsparcie wymagać będzie mniejszego nakładu pracy. Przedstawione możliwości potwierdzają, że SAP AG konsekwentnie podąża nakreśloną ścieżką rozwoju narzędzi SAP BW i BusinessObjects, której celem jest dostarczenie klientom najwyższej jakości rozwiązań Business Intelligence.