Wykorzystaj potencjał SAP LaMa | All for One Poland

Wykorzystaj potencjał SAP LaMa

Administracja SAP pod kontrolą

Scentralizowane podejście do zarządzania pejzażem SAP umożliwia jego zintegrowane monitorowanie, zarządzanie i optymalizację zasobów SAP, co pozwala na szybsze reagowanie na problemy. Jako dostawca usług Managed Cloud dla SAP wykorzystujemy SAP Landscape Management 3.0 (LaMa) do administrowania systemami naszych klientów. A w dużych organizacjach, że złożonym środowiskiem systemów. Realizujemy też projekty wdrożenia tego rozwiązania.

Scentralizowane podejście do zarządzania pejzażem SAP umożliwia jego zintegrowane monitorowanie, zarządzanie i optymalizację zasobów SAP, co pozwala na szybsze reagowanie na problemy. Jako dostawca usług Managed Cloud dla SAP wykorzystujemy SAP Landscape Management 3.0 (LaMa) do administrowania systemami naszych klientów. A w dużych organizacjach, że złożonym środowiskiem systemów. Realizujemy też projekty wdrożenia tego rozwiązania.

Centralizacja umożliwia lepszą kontrolę nad bezpieczeństwem systemów, standaryzację procesów oraz redukcję kosztów operacyjnych. W obliczu transformacji cyfrowej i dynamicznie zmieniających się wymagań biznesowych scentralizowane zarządzanie staje się fundamentem dla elastyczności i skalowalności infrastruktury SAP.

Rozwiązania takie jak Ansible, Puppet czy Terraform pozwalają na zautomatyzowane zarządzanie infrastrukturą i aplikacjami, oferując elastyczność w konfiguracji i skalowalność. W kontekście zarządzania środowiskiem SAP doskonałym uzupełnieniem takich narzędzi jest SAP LaMa.

Czym jest SAP LaMa?

SAP Landscape Management 3.0 (LaMa) to zaawansowane narzędzie, które umożliwia automatyzację i standaryzację zarządzania krajobrazem systemów SAP. Rozwiązanie oferuje jednolity wgląd w działanie aplikacji i całej architektury, zapewniając przejrzystość. Elastyczność systemu pozwala na tworzenie własnych rozszerzeń, aby precyzyjnie dopasować go do unikalnych potrzeb biznesowych.

Rozwiązanie dostępne jest w dwóch wersjach, które dostarczają gotowe rozwiązania dla systemów SAP – Standard oraz Enterprise. Wersja Standard jest dostępna w ramach licencji na inny system SAP, natomiast wersja Enterprise stanowi dodatkowo płatne rozszerzenie.

Wersja Enterprise pozwala m.in. na:

  • Wykonywanie kopii systemów oraz zadań PCA (Post Copy Automation);
  • Operacje zatrzymywania, uruchamiania i restartowania środowisk SAP;
  • Zarządzanie SAP HANA, również w rozwiązaniach wysokiej dostępności (High Availability);
  • Implementację not SAP;
  • Aktualizację kerneli SAP;
  • Aktualizację komponentów ST-API/ST-PI.

Wśród głównych funkcji dostępnych w wersji Standard znajduje się możliwość włączania i wyłączania środowisk SAP, w tym również HANA, lecz bez wsparcia dla obsługi HA.

Nie oznacza to jednak, że zastosowanie LaMa w wersji Standard ogranicza się wyłącznie do zarządzania uruchamianiem i wyłączaniem systemów. Umożliwia ona także stworzenie zautomatyzowanych procesów poprzez konfigurację niestandardowych operacji, które można przypisać do wybranych obiektów, takich jak system SAP, jego instancje lub maszyny wirtualne
w ramach własnoręcznie pisanych skryptów i rozszerzeń, które nie naruszają licencji SAP.

Takie podejście pozwala organizacjom wykorzystującym wersję Standard zwiększyć funkcjonalność narzędzia w sposób dostosowany do ich potrzeb, zachowując zgodność z polityką licencyjną.

Aktualizacje systemów operacyjnych – case study

Przykładem zastosowania SAP LaMa do operacji, która nie jest uwzględniona w ramach dostarczanego rozwiązania, są aktualizacje systemów operacyjnych Linux.

Cykliczna aktualizacja systemów operacyjnych (OS) jest kluczowa w kontekście systemów SAP, ponieważ zapewnia stabilność, bezpieczeństwo i wydajność całego środowiska. Regularne aktualizacje dostarczają poprawek bezpieczeństwa, które chronią dane i aplikacje SAP przed zagrożeniami, co jest szczególnie istotne w środowiskach przetwarzających wrażliwe informacje.

Systemem, który zaktualizowaliśmy za pomocą LaMa, jest SAP Solution Manager, którego pejzaż obejmuje środowisko dewelopersko-testowe oraz produkcyjne. Systemy są połączone z centralnym menedżerem pakietów Uyuni, co zapewnia spójność wersji instalowanych pakietów w całym środowisku. Aktualizacje odbywają się co miesiąc, w ramach cyklicznych zadań zaplanowanych w SAP LaMa.

Poniżej przedstawiamy, jak krok po kroku przygotować rozwiązanie, które pozwoli na aktualizację OS przy użyciu SAP LaMa.

Aktualizacja systemów operacyjnych w środowisku SAP za pomocą SAP LaMa – case study

Etap 1

Pierwszym etapem jest przygotowanie niestandardowych operacji, które będą niezbędne do przeprowadzenia aktualizacji zgodnie z obowiązującymi standardami. W tym celu wykorzystujemy możliwość utworzenia skryptów zarejestrowanych za pomocą SAP Host Agenta.  W naszym przypadku były to:

  • Ustawienie Maintenance w systemie monitoringu Zabbix;
  • Utworzenie snapshota maszyny wirtualnej w środowisku VMware vCetner;
  • Odświeżenie dostępnych repozytoriów;
  • Wykonanie aktualizacji OS;
  • Restart maszyny.

Dzięki dostarczonym rozwiązaniom umożliwiającym włączanie i wyłączanie środowiska SAP wraz z bazą danych, nie musimy na tym etapie zajmować się tym aspektem.

Przygotowane skrypty wraz z plikami konfiguracyjnymi należy rozpropagować na maszynach, na których będą wykorzystywane. Można to zrobić ręcznie lub za pomocą wcześniej przygotowanej operacji, która automatycznie rozpropaguje skrypty z centralnego repozytorium.

W interfejsie webowym SAP LaMa należy utworzyć definicję opartą na rozpropagowanym pliku konfiguracyjnym oraz zdefiniować niestandardową operację, która będzie z niej korzystać.

Etap 2

Po przygotowaniu operacji należy utworzyć szablon operacji dla wybranego scenariusza. W skład scenariusza mogą wchodzić pojedyncze systemy lub szereg systemów, który musi zostać wyłączony i uruchomiony w odpowiedniej kolejności, aby zapewnić poprawne działanie funkcji biznesowych. Szablony tworzymy poprzez intuicyjne kafelki przedstawiające operacje przypisane do wybranych obiektów.

Etap 3

Następnym krokiem jest zaplanowanie regularnych aktualizacji. Dostarczany w rozwiązaniu Scheduler pozwala na zaplanowanie cyklicznych wywołań dla każdego z utworzonych wcześniej szablonów.

W ramach narzędzia możliwe jest:

  • Ustawienie daty i godziny rozpoczęcia pierwszej operacji;
  • Zdefiniowanie częstotliwości, z jaką szablon ma być wywoływany (co godzinę, codziennie, co miesiąc, co rok);
  • Ustalenie daty i godziny zakończenia operacji, aby zakończyć cykliczne wykonywanie zadań po tym czasie.

Przy planowaniu cyklicznego wywoływania szablonów LaMa oferuje również możliwość konfiguracji powiadomień, aby informować administratorów o wynikach operacji.

Dzięki temu można szybko reagować na wszelkie problemy, które mogą wystąpić podczas zaplanowanego procesu.

Potencjał LaMa

W przedstawionym case study SAP Landscape Management 3.0 znacznie upraszcza proces aktualizacji systemów operacyjnych w środowisku SAP.  Dzięki możliwości automatyzacji zadań, tworzenia niestandardowych operacji i harmonogramowania administratorzy mogą skuteczniej zarządzać swoimi systemami, zapewniając ich ciągłą aktualność i bezpieczeństwo. Jednak to tylko mały fragment pełnych możliwości tego narzędzia.

Potencjał LaMa wykracza daleko poza samą automatyzację aktualizacji systemów operacyjnych, oferując szeroką gamę funkcji do zarządzania systemami SAP, które można dostosować do indywidualnych potrzeb. Ostateczne granice jego zastosowań zależą od kreatywności oraz zdolności do rozwijania i dostosowywania narzędzia do specyficznych wymagań organizacji.

Napisz do nas Zadzwoń Wyślij email






    Informacje na temat przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce Prywatności.


    61 827 70 00

    Biuro jest czynne
    od poniedziałku do piątku
    w godz. 8:00 – 16:00 (CET)

    Kontakt ogólny do firmy
    office.pl@all-for-one.com

    Pytania o produkty i usługi
    info.pl@all-for-one.com

    Pytania na temat pracy i staży
    kariera@all-for-one.com

    This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.