Czy nasi klienci nie chcieliby mieć możliwości uzyskania w każdym momencie informacji o dostępności pożądanego towaru, o swoich ciężko wypracowanych rabatach? A gdyby klient sam mógł obserwować status realizacji swojego zlecenia, posługując się numeracją dokumentów sprzedaży z systemu SAP?
Wyobraźmy sobie też, jak usprawniłoby pracę naszego działu sprzedaży narzędzie, które odciążyłoby pracowników od nawału powtarzalnej pracy – nad prezentacją aktualnej oferty handlowej, nad wprowadzaniem danych klienta do systemu, przyjęciem zamówienia i utworzeniem zlecenia sprzedaży. „Zluzowani” przez system handlowcy mogliby mocniej się zaangażować w aktywne działania sprzedażowe…
Naprzeciw tym potrzebom wychodzi SAP Online Store, aplikacja internetowa pracująca w trybie on-line na systemie produktywnym SAP.
Funkcjonalność SAP Online Store
SAP Online Store umożliwia obsługę sprzedaży przez Internet w najbardziej popularnej technologii html. Klient łączy się bezpośrednio z serwerem produktywnym SAP. Poprzez przeglądarkę dostępny jest multimedialny, zawsze aktualny katalog produktów. Zawartość katalogu czerpana jest na bieżąco z bazy danych wyrobów z SAP. Przy produktach, obok nazwy, identyfikatora, opisu i zdjęcia, prezentowane są aktualne ceny katalogowe, lub po zidentyfikowaniu klienta – ceny specjalne dla tego klienta.
Klient sklepu kompletuje zamówienie za pomocą wirtualnego koszyka zakupów. Po jego wypełnieniu i akceptacji łącznej kwoty zakupu potwierdza się wysłanie zamówienia. Takie zamówienie jest generowane w SAP i może być natychmiast realizowane.
Sprzedaż za pomocą Online Store może być prowadzona w trzech trybach identyfikacji klientów:
- Klienci jednorazowi. Klient składa zamówienie korzystając z cennika katalogowego, po czym wprowadza swoje dane adresowe potrzebne do wystawienia rachunku i dostarczenia towaru. Taka transakcja jest rejestrowana w SAP na klienta typu CPD (Customer Per Document). Ten typ sprzedaży można zastosować tam, gdzie sprzedającemu nie zależy na identyfikacji klientów i zakładaniu dla nich oddzielnych kont w systemie.
- Klienci „powtarzalni”. Aby dokonać zakupu, taki klient musi się zarejestrować – podać nazwę, adres. W SAP, w bazie odbiorców tworzone jest automatycznie konto. Klient otrzymuje numer systemowy i sobie tylko znane hasło. Przy następnych zakupach po zalogowaniu klient jest rozpoznawany i nie musi ponownie podawać swoich danych. Sprzedającemu pozwala to na efektywne analizy zakupów i korzystanie z narzędzi do definiowania rabatów zachęcających do coraz większych zakupów.
- Stali partnerzy handlowi, którzy zanim zaczną zakupy, muszą się zalogować w Online Store. Zidentyfikowany klient może przeglądać jemu dedykowaną ofertę, uwzględniającą jego rabaty, wprowadzone w SAP.
Klienci, którzy mają swoje konta w SAP, mogą przez przeglądarkę obserwować status złożonych zleceń. Bez udziału sprzedawcy mogą przejrzeć listę zamówień, zapoznać się ze szczegółami zlecenia oraz sprawdzić aktualny jego status.
Klient może dowiedzieć się, kiedy i jakie dokumenty zostały wygenerowane w systemie sprzedającego, kiedy może spodziewać się dostawy i jaki numer będzie miała faktura dostarczona wraz z przesyłką. Usprawnia to proces sprzedaży oraz procedury reklamacji.
Złożone drogą internetową zlecenie jest realizowane wg standardowych mechanizmów modułu SD SAP. Może być wykorzystany obieg dokumentów już funkcjonujący w systemie.
Jakie firmy odnoszą największe korzyści z SAP Online Store?
Adresatem rozwiązania są firmy użytkujące lub zamierzające wdrożyć SAP, które pragną korzystać z Internetu jako kanału dystrybucji. Online Store jest aplikacją działającą bezpośrednio na serwerze SAP, co ważne jest dla firm często zmieniających ofertę, którym zależy, by ich klienci mogli szybko reagować na te zmiany.
Online Store idealnie sprawdza się we współpracy z partnerami handlowymi, którzy składają częste i duże zamówienia, gdzie każdy partner ma unikalne cenniki, musi mieć zawsze aktualną ofertę oraz chce obserwować status realizacji swoich zamówień.
W związku z tym, że transakcje Online Store są wykonywane na produktywnym serwerze SAP, należy się liczyć ze znacznym obciążeniem serwera przy bardzo dużej liczbie osób równolegle korzystających z serwisu.
Dlatego też firmy chcące prowadzić detaliczną sprzedaż internetową na masową skalę powinny zainstalować SAP Online Store na odrębnym, wydajnym serwerze, bądź też rozważyć wdrożenie innego produktu SAP, przeznaczonego dla takiego modelu sprzedaży – Internet Sales, wchodzącego w skład mySAP CRM.
SAP Online Store w Polskich Wydawnictwach Profesjonalnych
Jedną z pierwszych firm w Polsce, użytkujących SAP Online Store, są Polskie Wydawnictwa Profesjonalne (PWP). Uruchomiona wiosną tego roku przy wsparciu BCC (aktualnie All for One Poland) funkcjonalność obsługuje sprzedaż przez Internet książek i płyt, znajdujących się w ofercie 5 wydawnictw wchodzących w skład PWP, w tym Domu Wydawniczego ABC i Wydawnictwa Prawniczego Lex.
W pierwszym etapie działania księgarnia obsługuje dużych partnerów handlowych. Już niebawem za jej pośrednictwem będą obsługiwani liczni klienci PWP. Docelowo, liczba transakcji realizowanych miesięcznie za pośrednictwem SAP Online Store sięgnie kilku tysięcy. Sklep PWP znajduje się pod adresem http://ksiegarnia.pwp.pl.
SAP Online Store – aspekty techniczne
Online Store korzysta z technologii SAP Internet Transaction Serwer (ITS). Ten komponent jest odpowiedzialny za tłumaczenie wyglądu ekranów systemu SAP na strony html, interpretowane przez przeglądarki www.
Strony html są przesyłane za pośrednictwem serwera www w Internecie do klienta końcowego. Żądania od klienta są przekazywane w odwrotnym kierunku do systemu SAP i tam interpretowane.
Taka wieloskładnikowa budowa pozwala na dobrą skalowalność systemu. Zastosowanie wielokrotnych zapór ogniowych (firewall) skutecznie zabezpiecza system przed włamaniami z Internetu. Dane wymieniane z klientem końcowym są szyfrowane (HTTPS), a dostęp do informacji systemu produktywnego SAP jest chroniony w najwyższym stopniu.
Co wyróżnia SAP Online Store?
SAP Online Store jest produktem stworzonym całkowicie w środowisku narzędzi SAP. Dla firm korzystających już z SAP jego główną zaletą jest bezpośrednia praca w systemie SAP. Każdy fragment kodu jest wykonywany na serwerze aplikacji SAP, każda informacja jest czytana na bieżąco z bazy danych SAP, wszystkie dane wprowadzane przez klienta są bezpośrednio umieszczane w SAP.
Tak jak inne rozwiązania SAP, Online Store może być elastycznie dostosowany do wymagań klienta. Możliwa jest nie tylko modyfikacja działania samych programów obsługi sklepu na serwerze SAP, ale także dostosowanie wyglądu sklepu internetowego do wymogów marketingowych firmy.
Doświadczenia BCC, w tym z wdrożenia w PWP, potwierdzają dużą przydatność SAP Online Store i pozwalają uznać go jako doskonałe narzędzie do prowadzenia sprzedaży przez Internet, umożliwiające podwyższenie poziomu obsługi klienta i zwiększenie efektywności działań handlowych firmy.