Dla kogo SAP AfO
SAP AfO może być wykorzystywane we wszystkich rodzajach działalności, w których oczekuje się raportowania danych pochodzących z systemu SAP w Excelu. AfO może służyć nie tylko do raportowania finansów lub kontrolingu, ale także do przedstawiania działalności w obrębie wszystkich działów, takich jak zarządzanie magazynem czy zasoby ludzkie. Jeśli pierwszym pytaniem użytkowników końcowych jest „czy możemy wyeksportować to do Excela?”, wdrożenie AfO jest najlepszym sposobem na zaspokojenie ich potrzeb.
Wartość biznesowa
Poprzez AfO analitycy finansowi, jak również inni użytkownicy biznesowi mogą szybko uzyskać dostęp do danych z systemów SAP, wizualizować i analizować je. Interfejs panelu użytkownika działający w oparciu o metodę „przeciągnij i upuść” pozwala użytkownikom na szybkie filtrowanie, przeglądanie w różnych przekrojach, drążenie i manipulowanie wymiarami tak, by odkrywać biznes z dotychczas niewidocznej perspektywy. Istnieje możliwość drążenia do pozycji dokumentu lub przechodzenia między raportami, przekazując określony parametr (jak np. numer materiału lub dokumentu). SAP AfO jest następcą BEx Analyzer (który był częścią pakietu NetWeaver BEx) z nowoczesnym i bardziej intuicyjnym interfejsem przypominającym działanie tabeli przestawnej w Excelu, mającym możliwość podłączenia do SAP HANA. W przypadku posiadania hurtowni SAP BW, można w dalszym ciągu czerpać z niej korzyści ponieważ AfO jako strukturę raportu wykorzystuje zapytania BEx (a zatem istniejące kostki).
Analiza przeprowadzana w znajomych narzędziach Microsoft Office, zwiększa poziom wydajności i oszczędza czas poświęcony na wykonywanie złożonego przetwarzania danych. Wykorzystując możliwości AfO, użytkownicy będą mogli poświęcić więcej czasu na zrozumienie danych źródłowych i logiki biznesowej stojących za raportem, zamiast spędzać go na ręcznym przygotowywaniu danych oraz niekończącym się przygotowywaniu i przeklejaniu danych między arkuszami kalkulacyjnymi. To samo dotyczy prezentacji w MS PowerPoint przygotowywanych dla zarządu lub okresowych sprawozdań finansowych. Możliwe jest osadzenie tabel lub wykresów w tych dokumentach i zautomatyzowane ich odświeżenie na żądanie bez konieczności ponownego formatowania. Wdrożenie AfO niesie ze sobą szybki zwrot z inwestycji oraz niższe wydatki ogólne (chociażby ze względu na brak potrzeby intensywnego szkolenia pracowników dzięki znanemu środowisku Office), a także ulepszenie procesu podejmowania decyzji i minimalizację ryzyka finansowego dzięki zapewnieniu codziennego raportowania opartego na solidnych danych dostarczanych użytkownikom biznesowym na czas.
Możliwości funkcjonalne oraz cechy techniczne
SAP AfO można połączyć zarówno z SAP NetWeaver Business Warehouse, jak i obiektami SAP HANA. W przypadku S/4HANA występują setki predefiniowanych wbudowanych widoków, gotowych do użycia w raportowaniu lub jako dobry punkt startowy do opracowywania raportów niestandardowych. Dzięki SAP HANA Views (Core Data Services) można raportować na bieżąco bazując na danych transakcyjnych.
Kompatybilność z platformą BusinessObjects – pozwala na przechowywanie wszystkich raportów w jednym miejscu oraz planowanie wykonania i dostarczenia raportu (np. na współdzielony dysk lub pocztę elektroniczną). Największe raporty są wstępnie obliczane w nocy, co skutkuje natychmiastowym czasem otwarcia raportu i pomaga w zrównoważeniu obciążenia systemu w godzinach pracy.
Pozostałe możliwości:
- Obsługa zarówno Zintegrowanego Planowania BW (BW IP) jak i Planowania i Konsolidacji BW (BW BPC)
- Tworzenie miar kalkulowanych (BW&HANA) i ograniczonych (HANA)
- Możliwość wielokrotnego cofania/ponawiania czynności pozwala użytkownikom na „zabawę” raportem bez obawy jego popsucia
- Obsługa hierarchii BW, możliwość wyświetlenia konkretnego poziomu hierarchii
- Możliwość wykorzystania formatowania warunkowego przez użytkownika końcowego
- Prosta i nieobciążająca instalacja
- Kompatybilność z MS Excel Office 32 i 64-bit oraz Microsoft Office 2016
Profile użytkownika
Wyróżnia się 3 profile użytkownika zależne od celu wykorzystania Analysis for Office oraz od typowych wyzwań stojących przed klientem:
- Autor arkuszy/zapytań – osoba, która tworzy i utrzymuje arkusze oparte na wielu źródłach danych. Tworzenie arkusza powinno odbywać się w oparciu o specyfikację funkcjonalną, wyjaśniającą i dostosowującą logikę biznesową wewnątrz organizacji.
- Analityk danych – osoba, która wykorzystuje arkusze poprzez nawigację i analizę prezentowanych danych; użytkownik ten jest także w stanie osadzić wyniki analizy w MS PowerPoint lub Word, w celu przedstawiania zawsze aktualnych danych (odświeżanie na żądanie).
- Administrator – specjalista IT odpowiedzialny za instalację, konfigurację oraz utrzymanie SAP AfO, który ma również możliwość przyznania uprawnień lub autoryzacji użytkownikom takim jak autorzy arkuszy czy analitycy.