Wdrożenie systemu SAP metodą greenfield (czyli „od zera”) kojarzy nam się z rozpoczynaniem projektu od białej kartki: modelowaniem docelowych procesów w dedykowanym do tego narzędziu, omówieniem poszczególnych kroków, wydruków, raportów i zebraniem wszystkich ustaleń w obszerny dokument stanowiący koncepcję wdrożenia. Proces ten wymaga czasu i dużego zaangażowania kluczowych osób z biznesu.
Trochę inaczej proces wygląda w przypadku projektów typu rollout. Tutaj korporacja dostarcza wzorcową koncepcję, wzorcowy system, na którym można przejść dostępne procesy, a docelowy zakres wdrożenia ustala się podczas analizy Fit & Gap. To podejście pozwala z jednej strony skrócić czas potrzebny na analizę wymagań a z drugiej, dzięki dostępności systemu, pozwala zespołowi projektowemu już na początku zapoznać się z rzeczywistymi procesami, na których po wdrożeniu będą pracować wszyscy użytkownicy.
Teraz, dzięki SAP Best Practices, podejście stosowane dotychczas w rolloutach można przenieść również do projektów greenfield. Znalazło to swoje odzwierciedlenie w najnowszej metodyce wdrożeniowej SAP – SAP Activate.
Kilka słów o SAP Activate
SAP Activate to metodyka wdrożeniowa zawierająca w sobie elementy metodyk zwinnych. Obejmuje sześć faz:
Discover – w tej fazie główny nacisk położony jest na zapoznanie się z systemem i jego funkcjonalnością oraz określenie, w jaki sposób nowy system może wspierać biznes przedsiębiorstwa. Niezwykle istotna dla tej fazy jest możliwość skorzystania z systemów demonstracyjnych.
Prepare – w tej fazie następuje szczegółowe planowanie oraz inicjacja projektu. Finalizowane są harmonogramy, powoływany zespół projektowy, a faza kończy się spotkaniem kick-off oficjalnie rozpoczynającym projekt.
Explore – głównym działaniem tej fazy jest analiza Fit-to-Standard, której celem jest potwierdzenie, że procesy zawarte w zakresie projektu odpowiadają wymaganiom biznesu, oraz identyfikacja niezbędnych zmian w stosunku do konfiguracji standardowej.
Realize – celem tej fazy jest przyrostowe dostarczanie docelowego rozwiązania zgodnie z ustaleniami z fazy Explore. Zespół projektowy migruje dane, testuje rozwiązanie oraz przygotowuje procedurę startu produkcyjnego.
Deploy – w tej fazie przygotowywany i uruchamiany (zgodnie z procedurą startu) jest system produkcyjny, na którym biznes rozpoczyna codzienną pracę.
Run – głównym działaniem tej fazy jest dalsza optymalizacja i automatyzacja rozwiązania, aby jak najlepiej wspierało ono dynamicznie rozwijający się biznes.
Co to jest SAP Best Practices?
SAP Best Practices to zbiór kilkuset prekonfigurowanych procesów biznesowych dostępnych zarówno dla wersji publicznej, jak i prywatnej S/4HANA Cloud. Procesy te zostały przygotowane przez SAP w oparciu o doświadczenia zdobyte podczas wdrożeń u ponad 440 tys. klientów w 180 różnych branżach. Dzięki temu klienci zyskują dostęp do najlepszych praktyk dotyczących np. organizacji procesu zaopatrzenia, produkcji czy sprzedaży z magazynu. Dla każdego procesu SAP dostarcza jego opis, schemat BPMN, scenariusz testowy, a dla niektórych nawet tutorial online. Zawarte w procesach najlepsze praktyki mogą pomóc usprawnić istniejące procesy biznesowe, aby działały optymalnie.
System demonstracyjny
Już w fazie Discover, czyli jeszcze przed podjęciem decyzji o wdrożeniu, potencjalny klient ma możliwość skorzystania ze skonfigurowanego zgodnie z SAP Best Practices systemu demonstracyjnego. I to zarówno w chmurze publicznej, jak i prywatnej, w zależności od preferencji klienta i merytorycznego zakresu wdrożenia. Dzięki temu już na tym etapie członkowie zespołu projektowego mogą zapoznać się ze standardowym przebiegiem procesów (np. sprzedaży z magazynu czy produkcji pod zlecenie klienta), interfejsem użytkownika czy wbudowanymi raportami. Do systemów demonstracyjnych licencje SAP udzielane są bezpłatnie, a klient ponosi jedynie koszt infrastruktury (w przypadku edycji Public Cloud 14-dniowy dostęp do systemu próbnego jest całkowicie darmowy).
Dostęp do wszystkich powyższych narzędzi pozwala nam traktować wdrożenie typu greenfield jak rollout, w którym wzorcem nie są procesy korporacyjne, ale procesy SAP Best Practices. W tym właśnie kontekście realizowane jest jedno z zadań fazy Explore, czyli analiza Fit-to-Standard.
Analiza Fit-to-Standard
Zgodnie z metodyką SAP Activate warsztaty Fit-to-Standard są realizowane na dedykowanym do tego systemie Starter (przy wdrożeniach SAP S/4HANA Cloud Public Edition) lub na systemie rozwojowym (przy wdrożeniach SAP S/4HANA Cloud Private Edition, On-prem). Podczas warsztatów zespół projektowy omawia te same procesy i funkcjonalności, które poznał w fazie Discover, z tą różnicą, że podczas warsztatów dokładnie jest omawiany każdy ekran, raport, wydruk czy interfejs, a wszystkie niezbędne dostosowania są spisywane i dołączane do backlogu.
Proces ten w dużej mierze przypomina analizę Fit & Gap znaną z projektów typu rollout – czyli weryfikację wzorca korporacyjnego pod względem dopasowań oraz różnic w stosunku do potrzeb nowej jednostki. Podczas tej analizy zespół projektowy przechodzi wszystkie procesy będące w zakresie projektu (wraz z wydrukami, interfejsami, raportami) i weryfikuje, czy ich kształt może zostać zastosowany dla nowego podmiotu 1:1, czy też wymaga zmian i dostosowań. A może konieczna jest implementacja całkowicie nowego procesu, którego nie ma we wzorcu, bo nie występuje w spółce-matce?
Dokładnie takie same kroki zakłada analiza Fit-to-Standard, z tym że wzorcem nie jest tu wzorzec korporacyjny spółki matki, a zbiór kilkuset procesów biznesowych SAP Best Practices. Warto zwrócić uwagę, że SAP Best Practices obejmują praktycznie całą działalność przedsiębiorstwa, pokrywając takie linie biznesowe jak: sprzedaż, zaopatrzenie, finanse, produkcja, łańcuch dostaw, serwis, utrzymanie ruchu czy R&D. Zespół projektowy klienta może korzystać z przygotowanej przez producenta dokumentacji (niestety część dokumentów jest tylko w języku angielskim), która ułatwia wykonanie procesu w systemie. Wraz z doświadczonymi konsultantami zespół może określić, na ile procesy standardowe mogą zostać wykorzystane przez biznes. I tutaj, podobnie jak w projekcie rollout, pojawia się jedno z największych wyzwań wdrożeniowych.
Zmiana mindsetu
Dzięki wykorzystaniu wzorca nie trzeba skupiać się na projektowaniu standardowych procesów. Całą energię można poświęcić na identyfikację funkcji oraz procesów stanowiących o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstwa i decyzję, jak najlepiej te elementy odzwierciedlić w systemie. To jednak oznacza, że osoby odpowiedzialne czy realizujące procesy standardowe będą musiały dostosować się do nowych wytycznych, przyjąć być może inny punkt widzenia, a czasami nawet zmienić zakres swoich obowiązków. To powoduje, że niekiedy zmiana przebiegu istniejącego w firmie od wielu lat procesu jest trudniejsza niż implementacja charakterystycznego dla firmy procesu w systemie. Obawy przed dostosowaniem do standardu tam, gdzie jest to możliwe, przesłaniają rzeczywistą potrzebę stworzenia nowych, dedykowanych rozwiązań wspierających sytuacje niestandardowe.
Ponieważ każda, nawet drobna zmiana w pierwszym odruchu budzi niechęć i obawę, szczególnie istotna jest odpowiednia komunikacja. Już od fazy Discover w metodyce SAP Activate znajdziemy elementy OCM (Organizational Change Management) zwracające uwagę na działania, które należy podjąć, aby organizacja była zdolna zaabsorbować w pełni nowe rozwiązanie. Jest to szczególnie istotne podczas analizy Fit-to-Standard, gdzie dobre zrozumienie rodzaju i istoty zmian wynikających z wprowadzenia standardowych procesów jest kluczowe dla wypracowania optymalnego projektu rozwiązania i skutecznej realizacji kolejnych faz projektowych. Dzięki usuwaniu barier zarówno komunikacyjnych, jak i organizacyjnych oraz tworzeniu dobrej atmosfery wokół projektu zespół OCM tworzy odpowiednie warunki, aby projekt wdrożenia mógł zakończyć się powodzeniem.