Głębokie zrozumienie infrastruktury i przepływów pracy jest kluczowe dla pomyślnej implementacji SAP. Podczas tego etapu partner wdrożeniowy poświęca znaczną ilość czasu na mapowanie istniejących systemów i identyfikację kluczowych przepływów danych, co jest niezbędne do zintegrowania oprogramowania SAP z używanym środowiskiem bez zakłócania bieżących operacji. Obejmuje to szczegółową analizę pochodzenia danych i sposobu ich przetwarzania w systemach, zapewniając, że nowe rozwiązanie ułatwi i zoptymalizuje proces ich opracowywania.
Współpraca zazwyczaj zaczyna się od serii spotkań odkrywczych, podczas których zespół partnera wdrożeniowego spotyka się z kluczowym personelem z organizacji, aby omówić bieżące procesy, potencjalne punkty problematyczne oraz cele biznesowe. Ten krok jest kluczowy dla zapewnienia, że rozwiązanie SAP jest dostosowane do konkretnych wyzwań biznesowych i zwiększenia wydajności operacyjnej. Obejmuje szczegółowe dyskusje na temat ról różnych jednostek biznesowych, przepływu danych, wymaganych funkcjonalności i oczekiwanych wyników nowego systemu.
Faza ta nie dotyczy tylko technologii, ale obejmuje również zrozumienie logiki biznesowej. W tym celu partner wraz klientem przeprowadza proces SAP Digital Discovery, polegający na pomocy w określeniu, w którym modelu operacyjnym wdrożenie będzie najefektywniejsze – w chmurze publicznej czy prywatnej, określi zakres funkcjonalny oraz wymaganą infrastrukturę.
Istotną rolę w tym procesie odgrywa konsultant sprawujący rolę Technical Cloud Architect (technicznego architekta rozwiązania w chmurze SAP). Jego rola polega na wspieraniu firmy w dokładnym rozumieniu usług RISE, charakterystyki systemów będących do dyspozycji, możliwości wybranych systemów oraz opcji zawartych w pakiecie usług. Może pomagać w procesie obsługi zgłoszeń serwisowych – w zakresie identyfikacji problemu i jego precyzyjnego opisu, a także poprawnego zrozumienia i implementacji przygotowanego rozwiązania.
Proces, który przeprowadza techniczny architekt rozwiązania, nazywany jest technical assesmentem. Elementem procesu może być również wsparcie przy podjęciu decyzji o wyborze dostawcy chmury (hiperscalera), w infrastrukturze którego zostaną uruchomione systemy SAP. Należy przy tym pamiętać, że w modelu RISE organizacja samodzielnie nie zarządza usługą chmurową dotyczącą utrzymania systemu S/4HANA. Rolę administratora dedykowanego środowiska przejmuje SAP wraz z wybranym hiperscalerem, a sam systemy SAP jest dostarczony jako usługa.
Wszelkie procesy realizowane w tym etapie wymagają dużego zaangażowania po stronie klienta. Niezbędne jest dostarczenie istotnych informacji o obecnie wykorzystywanych rozwiązaniach, celu, który organizacja chce osiągnąć, jak również horyzoncie czasowym, w którym chciałaby przeprowadzić zmiany.