Z ankiety “IT Priorities” przeprowadzanej co roku przez TechTarget wynika, że firmy konsekwentnie i coraz odważniej korzystają z usług w chmurze zarówno w zakresie oprogramowania dostarczanego w formie usługi, jak również w zakresie przechowywania i bezpieczeństwa danych.
Chmura coraz prężniej wkracza również w świat rozwiązań SAP. Do portfolio firmy dołączyło rozwiązanie SAP Cloud for Customer, które odpowiada na rosnące wymagania firm związane z elastycznością, wydajnością i łatwością korzystania z systemów klasy CRM.
Rodzina narzędzi SAP Cloud for Customer
SAP Cloud for Customer składa się z następujących produktów:
- SAP Cloud for Sales obejmuje kluczowe funkcjonalności niezbędne z punktu widzenia efektywnej sprzedaży, przekładającej się na zwiększony odsetek wygranych transakcji handlowych i krótsze cykle procesów sprzedażowych.
- SAP Cloud for Service wspomaga obsługę klienta z wykorzystaniem nowych kanałów komunikacji, aby zapewnić ponadprzeciętny poziom obsługi, a w efekcie podnieść współczynnik lojalnych i powracających klientów.
- SAP Cloud for Social Engagement jest zorientowany na budowanie wizerunku firmy i jej produktów w Internecie. Pozwala analizować opinie dotyczące firmy i jej oferty w mediach społecznościowych, umożliwia wyszukiwanie istotnych informacji, by inteligentnie i spójne odpowiadać na pytania klientów w ciągu zaledwie minut.
- SAP Cloud for Social Media Analytics pozwala analizować ogromne ilości danych pochodzących z mediów społecznościowych (m.in. Facebook, Twitter, Google+), by dobrze zrozumieć potrzeby odbiorców, szybciej reagować i łagodzić skutki negatywnych plotek oraz lepiej dopasować strategię promocji.
- SAP Cloud for Marketing wspomaga działania marketingu, aby zaangażować klientów w działania promocyjne, automatyzować kampanie marketingowe i nieustannie napędzać wzrost firmy. Stanowi dopełnienie rodziny produktów SAP Cloud for Customer.
W tym artykule bliżej zaprezentujemy narzędzie SAP Cloud for Sales.
Klienci przejęli inicjatywę
Przez ostatnie 20 lat istotnie zmienił się sposób sprzedawania. Coraz częściej inicjatywę przejmuje klient, identyfikując swoje potrzeby i szukając możliwości i okazji w Internecie. Samodzielnie wkracza na ścieżkę procesu zakupowego. Jak wynika z analiz firmy SAP, obecnie klient podejmuje kontakt z handlowcem, będąc już w połowie drogi. SAP zwraca uwagę również na fakt, że większość spotkań sprzedażowych nie spełnia oczekiwań klientów. Jeśli do tego dodać badania przeprowadzone przez Harvard Business Review Polska, z których wynika, że większą część swojego czasu handlowcy spędzają na działaniach niezwiązanych bezpośrednio ze sprzedawaniem, to daje nam to obraz problemu, z którym mierzą się obecnie firmy.
Handlowcy dużą część czasu poświęcają na zbieranie i analizowanie informacji oraz przygotowania. W tym miejscu z pomocą przychodzi SAP Cloud for Sales.
To co na pierwszy rzut oka wyróżnia wszystkie produkty SAP Cloud for Customer, to nowy interfejs użytkownika. Jest on całkowicie przebudowany (w porównaniu z SAP CRM) i zaprojektowany dla handlowców, by uwzględnić najlepsze doświadczenia z korzystania z aplikacji (ang. User Experience). Jest prosty i intuicyjny. Wszystkie niezbędne informacje są w zasięgu ręki. Dodatkowo handlowiec ma możliwość tworzenia skrótów do najczęściej wykorzystywanych opcji oraz tagowania informacji, do których chce jeszcze powrócić. Praca jest uporządkowana, a to wpływa na poprawę efektywności.
Grunt to współpraca
Fundamentem aplikacji jest współpraca i dzielenie się informacją. Dzięki SAP Cloud for Sales użytkownik ma możliwość interakcji z innymi pracownikami poprzez śledzenie ich aktywności i tego, nad czym aktualnie pracują, korzystanie z ich wiedzy oraz włączanie ich w procesy sprzedaży. Ten społecznościowy wymiar SAP Cloud for Sales, wzorowany aplikacjami takimi jak Facebook, Twitter czy LinkedIn sprawia, że użytkownicy na bieżąco dzielą się informacjami, które są wysyłane do odbiorców.
Wyobraźmy sobie, że przygotowujemy się do pierwszego spotkania sprzedażowego u nowego klienta i potrzebujemy informacji na jego temat. Zamiast chodzić od drzwi do drzwi i pytać, czy ktoś, coś wie, w SAP Cloud for Sales piszemy post, który automatycznie trafia do wszystkich osób, które śledzą nasze aktywności. Dzięki zastosowaniu znaczników np. „@BCC”, łatwo połączyć wiadomość z konkretnym klientem, leadem czy szansą sprzedażową, aby w przyszłości mieć możliwość śledzenia wszelkich informacji i aktywności z nimi związanych. O zmianach dotyczących danego klienta informowani są na bieżąco wszyscy zainteresowani, co sprawia, że zawsze mają aktualne informacje. Handlowiec może również definiować własne kategorie, do których przypisuje interesujące go wątki, organizując w ten sposób swoją bazę wiedzy. Zwróćmy uwagę, że wszystko to odbywa się w jednym miejscu – SAP Cloud for Sales. Informacje są zorganizowane i dostępne zarówno dla innych, jak i przyszłych pracowników.
Współpraca z programami pocztowymi
SAP Cloud for Sales w odniesieniu do procesów sprzedażowych CRM jest kompletnym rozwiązaniem. Oferuje kluczowe funkcjonalności, takie jak zarządzanie szansami sprzedażowymi, leadami, klientami oraz kontaktami, aktywnościami, prognozowanie sprzedaży czy zarządzanie terytorium.
Jako że handlowcy dużą część czasu poświęcają na pisanie i czytanie e-maili oraz planowanie spotkań, SAP Cloud for Sales oferuje integrację z programami pocztowymi MS Outlook (2007, 2010 oraz 2013), oraz IBM Lotus Notes (8.5.x). W kilku kliknięciach instalujemy niewielki program (ang. add-in) z dodatkowymi funkcjonalnościami programu pocztowego. Podajemy adres serwera SAP Cloud for Sales. Jeszcze tylko logowanie i handlowcy uzyskują nową paletę możliwości. Dane klientów oraz osób kontaktowych synchronizują się pomiędzy systemami. Koniec przełączania się między systemami tylko po to, by przejrzeć dane klienta. Ponadto z poziomu programu pocztowego handlowiec ma dostęp do ostatnich szans sprzedaży, leadów, aktywności i kampanii oraz osób kontaktowych.
W poczcie pojawia się zakładka, analogiczna jak w SAP Cloud for Sales, z aktualnościami, ulubionymi i powiadomieniami. Powiązanie spotkań z kalendarza, najważniejszych e-maili i zadań z klientem, szansą, leadem czy kampanią nie jest już problemem, wystarczy tylko przeciągnąć i puścić.
Do dyspozycji handlowców można oddać również aplikację mobilną dedykowaną dla urządzeń iPad oraz iPhone, jednak kompatybilną również z BlackBerry oraz urządzeniami z systemem Android. Wymiana danych odbywa się w czasie rzeczywistym, bez opóźnień. To gwarantuje dostęp zawsze do aktualnych i rzetelnych informacji. Raporty i analizy w aplikacjach mobilnych również prezentują aktualne dane. Aplikacja mobilna jest dostępna bez dodatkowych kosztów, w ramach jednej opłaty abonamentowej.
Zaawansowana analityka
Analityka, czyli raporty i prognozy dostępne w SAP Cloud for Sales, jest mocno zaawansowana. Rozwiązanie oferuje szereg gotowych raportów, np. do śledzenia cyklów sprzedażowych, wygranych i przegranych transakcji czy przychodów, a także prognozy. Tworzenie nowych zestawień jest intuicyjne i nie wymaga wiedzy programistycznej. Nowe raporty pracownicy mogą definiować ad hoc, według bieżących potrzeb. Najczęściej używane raporty można umieścić na pulpicie (ang. overview dashboard), by mieć do nich wgląd zawsze, gdy zajdzie taka potrzeba. I – co należy jeszcze raz podkreślić – prezentowane dane są zawsze aktualne.
Integracja z innymi narzędziami
Jako produkt z rodziny SAP, aplikacja SAP Cloud for Sales w naturalny sposób integruje się zarówno z SAP ERP, jak i SAP CRM. W pierwszym przypadku zyskujemy pełen wgląd w kartotekę klienta, dostęp do cenników, ofert, zleceń sprzedaży czy faktur. W drugim przypadku inwestycję w rozwiązania CRM firmy dopełniamy o narzędzie, które swoim społecznościowym charakterem podkreśla znaczenie współpracy w procesach sprzedażowych, aby móc dostarczyć klientowi doświadczenie nowej jakości obsługi i tym samym wyróżnić się na konkurencyjnym rynku.
Rozwiązanie SAP Cloud for Sales można zintegrować również z oprogramowaniem innych dostawców zarówno on premise, jak i utrzymywanym w chmurze. Firma SAP elastycznie podchodzi do sposobu wymiany danych między systemami, dając klientom wolną rękę w wyborze najlepszego rozwiązania.
W odróżnieniu od tradycyjnych rozwiązań on premise proces implementacji produktów z rodziny SAP Cloud for Customer trwa kilka tygodni, a nie miesięcy. Firmy mogą się cieszyć wymiernymi korzyściami z systemu klasy CRM szybciej niż kiedykolwiek.
Jeśli CRM , to w chmurze
BCC (aktualnie All for One Poland) jest dedykowanym partnerem SAP w zakresie narzędzi SAP Cloud for Customer. Dodatkowo oferuje w modelu SaaS także rozwiązania SAP CRM oraz SPRINT CRM.
Przeznaczone dla dużych organizacji rozwiązania SAP CRM wspierają całość procesu obsługi klientów, od rejestracji kontaktów handlowych po planowanie działań marketingowych.
Z kolei SPRINT CRM to gotowy do użytku, kompletny pakiet CRM, pozwalający uruchomić kluczowe funkcje SAP CRM w krótkim czasie (od 2 miesięcy) i za umiarkowany, znany z góry koszt wdrożenia. Istotą SPRINT CRM jest dostępność gotowych do pracy funkcji z najważniejszych obszarów marketingu, sprzedaży i serwisu.
Obydwa te produkty są udostępnione w formie innowacyjnej usługi, polegającej na dostępie do środowiska SAP utrzymywanego w chmurze prywatnej (private cloud computing), opartej na infrastrukturze All for One Data Centers i organizacji Centrum Outsourcingowego BCC.
Rozwiązania są udostępniane w ramach opłaty abonamentowej za korzystanie z aplikacji. W takim modelu rozliczeń początkowe nakłady inwestycyjne są dużo niższe niż w wypadku tradycyjnego modelu zakupu licencji i wdrożenia. Jest to szczególnie korzystne dla mniejszych firm, dla których opłaty licencyjne rozwiązań CRM on premise mogą być barierą.