Dzięki zastosowaniu profesjonalnych narzędzi do planowania czasu pracy możemy tworzyć harmonogramy, które uwzględniają zakładane zapotrzebowanie na pracę. Pozwala to na minimalizację liczby zmian ad hoc. Dobrze zaplanowane harmonogramy czasu pracy to przewidywalność czasu wolnego. To zwiększa jakość czasu wolnego pracowników zmianowych.
W sytuacji gdy praca zmianowa odbywa się również w weekendy, bardzo ważne jest, żeby nie faworyzować żadnej z brygad (fair play). Brak profesjonalnych aplikacji do planowania czasu pracy przyczynia się do tego, że ta zasada bardzo często umyka. Dysponując odpowiednimi narzędziami, mamy nad tym kontrolę. Pracownicy zmianowi na pewno to docenią!
Zarządzanie czasem pracy jest trudne i praktyka pokazuje, że wiele organizacji radzi sobie z tym nie najlepiej. Dowodem są liczne skargi i spory o czas pracy, w których regularnie przewijają się następujące wątki: zbyt długie lub źle rotowane albo rozłożone zmiany, za mało lub niewłaściwie zaplanowane przerwy, zbyt duża intensywność pracy lub wręcz przeciwnie – okresy braku zajęcia itd.
Konsekwencją są z jednej strony przepracowani i zdemotywowani pracownicy, a z drugiej, wysokie koszty pracy spowodowane licznymi nadgodzinami i urlopami zdrowotnymi, przestojami w cyklu produkcyjnym lub usługowym, wysoką fluktuacją kadry, koniecznością krótkoterminowego wynajmowania dodatkowego personelu itd. Straty w wydajności pracy rzędu 5-15% nie są tu wyjątkiem.
Zdumiewające jest to, że stosunkowo mało firm rozumie istotę problemu i właściwie go umiejscawia. Wyda je się, że głównym tego powodem jest brak świadomości, że w tym obszarze można istotnie poprawić ekonomiczne wskaźniki funkcjonowania firmy, zwłaszcza takie jak wzrost wydajności pracy czy spadek absencji chorobowej i liczby nadgodzin.
Systemy informatyczne mogą tu wnieść zmianę na lepsze poprzez uporządkowanie i zracjonalizowanie całego procesu planowania czasu pracy, a także dzięki opisanemu wcześniej zaangażowaniu pracowników w proces.
Algorytm planowania zastosowany w E-Time pozwala uwzględniać preferencje pracowników i definiować dodatkowe reguły fair play. Dzięki temu, że pracownicy uczestniczą w planowaniu (poprzez wprowadzanie swoich preferencji), mają poczucie, że są traktowani podmiotowo. Dodatkowo, jeśli plany są oparte na faktycznym zapotrzebowaniu (odczytywanym z zewnętrznych systemów produkcyjnych czy sprzedażowych), plany są przewidywalne, a ewentualne zmiany wynikają z przypadków losowych. Wpływa to pozytywnie na doświadczenie pracownika i może być jednym z elementów budujących wizerunek pracodawcy.