W ostatnich latach Polska wyrosła na jedno centrów offshoringu usług IT w Europie. Wiele międzynarodowych koncernów lokuje tu swoje centra kompetencyjne i korzysta z usług polskich dostawców rozwiązań informatycznych. O tym, dlaczego korporacje coraz uważniej przyglądają się polskiemu rynkowi usług SAP, rozmawiamy z Bartłomiejem Buszczakiem, Prezesem BCC.
Co międzynarodowa korporacja może osiągnąć, współpracując z dostawcami usług SAP z Europy Środkowo-Wschodniej, takimi jak BCC?
W ciągu ostatnich lat offshoring nabrał szczególnego znaczenia w naszej części Europy. Stały napływ kapitału i duże inwestycje w praktycznie wszystkich gałęziach gospodarki to fakt, pomimo wahań koniunktury na rynkach światowych, z jakimi mieliśmy do czynienia w tym okresie. W naszej branży od lat obserwujemy stały wzrost zainteresowania międzynarodowych korporacji współpracą z dostawcami usług z Europy Środkowo-Wschodniej.
Jeśli chodzi o usługi SAP, najczęstszą formą kooperacji jest wsparcie prowadzonych przez korporacje roll-outów SAP do oddziałów i spółek zależnych. W BCC mamy na koncie już dziesiątki roll-outów korporacyjnych systemów SAP do oddziałów w Polsce, ale i w innych krajach regionu. Niektóre koncerny traktują kraje naszego regionu jako pewną całość i prowadzą wdrożenie SAP jednocześnie dla kilku oddziałów. Tak było w przypadku firmy Antalis, która zleciła nam wdrożenie swojego wzorca SAP równocześnie w Polsce, Czechach, na Litwie i Słowacji.
Bywa, że klient, po sprawdzeniu dostawcy podczas lokalnego roll-outu, zleca mu dalsze prace w innych krajach. Na przykład z jednym z naszych klientów z sektora FMCG, dla którego na początku realizowaliśmy prace wyłącznie w polskiej spółce grupy – zawędrowaliśmy później aż do Egiptu i Indonezji, gdzie BCC było odpowiedzialne za roll-out systemu SAP w tamtejszych oddziałach.
Coraz częściej także prowadzimy projekty polegające na stworzeniu korporacyjnych template’ów SAP od podstaw. Dla dużego koncernu z branży spożywczej zbudowaliśmy standard korporacyjny obsługujący działalność dystrybucyjną, który jest podstawą do roll-outów SAP na spółki grupy na całym świecie. Innym przykładem jest firma AmRest – operator między innymi sieci KFC i Pizza Hut, dla której wypracowaliśmy rozwiązanie SAP, z którego korzystają oddziały w Polsce, Czechach i na Węgrzech.
Offshoring IT przejawia się też we wzroście roli polskich oddziałów międzynarodowych korporacji. To tutaj koncerny coraz częściej lokują swoje centra kompetencyjne, zajmujące się administracją i rozwojem systemów ERP dla całej korporacji lub dużej jej części.
Tak np. działa duże międzynarodowe przedsiębiorstwo – lider w swojej branży, które w Polsce posiada zespół odpowiedzialny za utrzymanie i rozwój systemu SAP w korporacji. Mamy przyjemność współpracować z tą firmą w wielu obszarach. Między innymi wspieramy projekt centralizacji systemów SAP, realizując prace związane z migracją danych w krajach europejskich i azjatyckich. Ponadto nasi pracownicy, na podstawie długoterminowych umów, są oddelegowani do centrum kompetencyjnego klienta, wchodząc w rolę wewnętrznych specjalistów od SAP.
Z myślą o takich międzynarodowych klientach stworzyliśmy specjalną ofertę, na którą składają się usługi ABAP Development Center i Business Intelligence Development Center. Zakres tych zadań jest różny, od niewielkich prac zamawianych ad hoc, po stałą współpracę przy dużych i złożonych projektach rozwojowych. Obszarem, w którym często działają programiści ABAP DC, jest migracja danych. Największym projektem, jaki BCC realizowało w tym zakresie, była migracja danych ze 145 systemów wspierających działalność korporacji z branży high tech w 70 krajach.
Jaką BCC ma ofertę dla firm konsultingowych i innych dostawców IT?
Jeśli klient ma globalną umowę z innym dostawcą rozwiązań SAP, często występujemy jako partner tego dostawcy, odpowiedzialny za określony zakres prac – których główny kontraktor nie jest w stanie bądź nie chce zrealizować ze względu na brak kompetencji dotyczących np. polskiej specyfiki prawnej lub ograniczone zasoby konsultantów.
Warto w tym miejscu zauważyć, że nie we wszystkich krajach największe globalne firmy kojarzone z konsultingiem SAP mają równie liczne zespoły i szerokie kompetencje. Tak jest na przykład w Polsce, gdzie BCC ma znacznie większy zespół specjalistów od SAP niż polskie oddziały największych światowych dostawców.
Z kolei prowadząc roll-outy SAP w innych krajach, na przykład w Indonezji czy na Węgrzech, zatrudniamy lokalnych konsultantów SAP np. do zadań związanych z dostosowaniem systemu do wymagań prawnych.
Ale nasza współpraca z firmami IT jest o wiele szersza. Dostawcom rozwiązań komplementarnych do SAP oferujemy współpracę w zakresie integracji ich aplikacji z technologią SAP NetWeaver. Mamy także spore doświadczenie w migracji rozwiązań innych dostawców na platformę SAP NetWeaver.
Doskonałym przykładem jest choćby współpraca z amerykańską firmą PROS – światowym liderem oprogramowania do optymalizacji zarządzania cenami, dla której BCC przygotowało rozwiązanie ułatwiające integrację jej produktów z systemami SAP klientów. Warto podkreślić, że w wyniku przeprowadzonego przez BCC w imieniu klienta procesu certyfikacji w SAP AG nowe rozwiązanie uzyskało status "Powered by SAP NetWeaver".
Offshoring IT kojarzy się głównie z Indiami. W jakim aspekcie polskie firmy mogą konkurować z tym "zagłębiem usług offshoringowych"?
Jeszcze do niedawna Polska nie była kojarzona z zaawansowanym know-how. Ten stereotyp się zmienia. Obecnie 30% populacji młodych ludzi w Polsce zdobywa wyższe wykształcenie.
To jeden z naszych największych atutów – łatwy dostęp do wysoko wykwalifikowanych, znających języki obce specjalistów IT. Cechą zdecydowanej większości tych doskonale wyedukowanych młodych ludzi jest duża mobilność i gotowość do rozwoju swojej kariery w dowolnym miejscu na świecie.
W kontaktach biznesowych nadal bardzo ważna jest bliskość kulturowa i geograficzna. Wielu naszych partnerów z Europy Zachodniej woli współpracować z nami, bo ten sam krąg kulturowy, w jakim żyjemy, jest po prostu dobrą płaszczyzną do komunikacji.
Z Londynu do Warszawy czy Poznania leci się 2-3 godziny. Biznesowe spotkanie w Indiach dla menedżerów z Europy oznacza wiele godzin lotu, zmianę strefy czasowej i w rezultacie kilka dni straconych na podróż. To bardzo ważny argument, szczególnie w przypadku złożonych usług IT, które pomimo udogodnień technicznych, jak zdalny dostęp, telekonferencje itp. mimo wszystko czasami wymagają bezpośrednich spotkań.
To bardzo ważne argumenty. Jednak najmocniejszym atutem Polski w offshoringu usług IT jest bardzo korzystna relacja jakości usług i ich ceny. Mamy znacznie niższe koszty operacyjne działalności i niższe koszty pracy niż Europie Zachodniej. Co przy wysokiej jakości usług oznacza, że jesteśmy postrzegani jako jeden z najbardziej atrakcyjnych krajów do offshoringu IT na świecie. W Europie jesteśmy na czele tej listy.
BCC podkreśla, że jest firmą z Poznania. Z czego wynika tak silny nacisk na ten lokalny patriotyzm?
Poznań to dobre miejsce na prowadzenie biznesu. Poznaniacy mają silnie zakorzeniony w historii regionu etos sumienności i rzetelności. Tu zawsze najwyżej ceniło się "dobrą robotę". To są także wartości ważne w naszej firmie.
Rozwojowi biznesu sprzyja położenie Poznania przy autostradzie A2 łączącej Polskę z Zachodem Europy. Ciągle rozbudowywane jest lotnisko, które obsługuje coraz więcej połączeń zagranicznych i krajowych. Bliżej stąd do Berlina niż do Warszawy, a władze miasta aktywnie zachęcają inwestorów, przeznaczając atrakcyjne tereny pod nowe inwestycje w zakłady produkcyjne i powierzchnie biurowe o wysokim standardzie.
Jednak nie tylko coraz lepsza infrastruktura sprzyja rozwojowi miasta. Poznań to prężny ośrodek naukowy, w którym działa kilkanaście wyższych uczelni, m.in. Politechnika Poznańska i Uniwersytet Ekonomiczny kształcące na bardzo wysokim poziomie. Ponad 140 tys. studentów to "zaplecze kadrowe" dla firm ze wszystkich branż gospodarki.
Ten potencjał dostrzegło już wiele międzynarodowych koncernów, które w Poznaniu i okolicach lokują swoje oddziały i centra kompetencyjne, jak na przykład GlaxoSmithKline, Carlsberg, Volkswagen czy Herlitz.
Jak BCC wykorzystuje ten potencjał do budowy swojej pozycji?
Na rynku rozwiązań SAP działamy od 1995 roku – czyli od początku obecności SAP w Polsce. Początkowo budowaliśmy swoją markę i doświadczenia na rynku polskim. Od początku przykładaliśmy dużą wagę do standardów naszej pracy. W BCC już od 1998 r. funkcjonuje system zapewnienia jakości ISO 9001.
Obecnie jesteśmy największym partnerem SAP w Polsce i jednym z największych dostawców usług SAP w Europie Środkowo-Wschodniej. Zrealizowaliśmy kilkaset projektów z zakresu rozwiązań SAP dla ponad 200 klientów z kilkunastu krajów. Od pięciu lat co roku zwiększamy swoje przychody o kilkadziesiąt procent w Polsce i w innych krajach. W 2008 r. 40% przychodów firmy pochodziło z eksportu usług.
Największy potencjał firm konsultingowych tkwi w pracownikach. W BCC pracuje ponad 200 konsultantów SAP. To bardzo dużo, gdyż według naszych szacunków firmy konsultingowe w Polsce zatrudniają ogółem około 800 konsultantów SAP.
Większość naszych konsultantów posiada certyfikaty SAP, a kierownicy projektów szkolą się i certyfikują w Project Management Institute, międzynarodowej organizacji zajmującej się promowaniem dobrych praktyk projektowych. Nasze doświadczenia obejmują praktycznie wszystkie branże.
Potencjał BCC potwierdzają liczne statusy i certyfikaty SAP. Jesteśmy Services Partnerem SAP oraz Partnerem Ekspertem SAP w wielu obszarach.
Warto podkreślić, że mamy także status Gold Partnera w ramach programu SAP Partner Edge, uprawniający do sprzedaży klientom licencji na oprogramowanie SAP na korzystnych warunkach – niezależnie od kraju, z którego pochodzi klient.
Wyróżnikiem BCC na rynku SAP w Polsce jest także bogata oferta outsourcingowa.
Usługi outsourcingowe stanowią niemal 25% wartości naszych przychodów w Polsce. Centrum outsourcingowe BCC świadczy usługi stałe dla ponad 80 klientów, wśród których są także międzynarodowe korporacje, takie jak ABB, Grupa Metro, Valeo.
W ramach oferty outsourcingowej świadczymy usługi serwisu aplikacyjnego, który najczęściej polega na wsparciu key userów SAP, a także administrujemy systemami SAP naszych klientów. Zapewniamy usługi centrum przetwarzania danych, w tym hosting systemów IT.
Własne nowoczesne Data Center to nasza duma. Jednak przewaga Centrum Outsourcingowego BCC tkwi nie tyle w mocy obliczeniowej serwerów, ale w sile organizacji. W 2006 r. spółka wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji, który uzyskał – jako jeden z pierwszych w Polsce – certyfikat ISO/IEC 27001. Pracujemy według najbardziej restrykcyjnych standardów opisanych w kodeksie dobrych praktyk Information Technology Infrastructure Library (ITIL), co potwierdza certyfikat ISO/IEC 20000-1. Mamy także status SAP Hosting Partnera.
To potwierdzenie najwyższej jakości usług outsourcingowych świadczonych przez BCC. Zarówno pod względem technologicznym, jak i organizacyjnym jesteśmy przygotowani do obsługi najbardziej wymagających klientów.
BCC oferuje pełen zakres usług związanych z SAP. Na pewno są jednak obszary, w których firma jest szczególnie mocna.
Technologia IT zmienia się bardzo szybko, a naszym celem jest bycie w czołówce, jeśli chodzi o kompetencje i wiedzę naszych konsultantów.
Cele te realizujemy nie tylko dzięki zdobywaniu doświadczeń podczas projektów, ale także aktywnie uczestnicząc w życiu społeczności profesjonalistów zajmujących się SAP. Konsultanci BCC są dobrze znani i doceniani na platformie wymiany wiedzy SAP Developer Network. Publikują artykuły i książki w specjalistycznych wydawnictwach poświęconych rozwiązaniom SAP oraz biorą udział w programach edukacyjnych i inicjatywach mających na celu rozwój i doskonalenie narzędzi SAP.
Dzięki takiemu podejściu nasze kompetencje i doświadczenia w najnowszych technologiach, m.in. SAP PI (dawniej SAP XI), portalu SAP NetWeaver czy RFID wyróżniają się na tle innych partnerów SAP w skali globalnej.
Znajomość najnowszych rozwiązań i narzędzi pozwala nam inicjować i brać udział w pionierskich projektach. Doskonałym tego przykładem jest wspierany przez BCC projekt w jednym z globalnych koncernów, polegający na pilotażowym uruchomieniu narzędzia SAP MDM, służącego do zarządzania danymi podstawowymi.
W Grupie BCC funkcjonują także inne spółki. Czym charakteryzuje się ich oferta?
W ostatnich latach w ramach Grupy BCC powstały dwie spółki-córki, które uzupełniają i rozszerzają ofertę BCC.
Spółka 7milowy zajmuje się udostępnianiem rozwiązań SAP firmom średniej wielkości. Oferowany przez nią produkt SPRINT to gotowy do działania system SAP, który wpisuje się w globalną inicjatywę SAP Business All-in-One. To też ciekawe rozwiązanie dla międzynarodowych korporacji, które w niektórych krajach posiadają jedynie niewielkie oddziały lub przedstawicielstwa handlowe. Dla nich roll-outowanie korporacyjnego template’u jest nieopłacalne. Dzięki SPRINT oddziały mogą pracować i raportować w technologii SAP, a koszty uruchomienia takiego systemu mogą być nieporównywalnie niższe niż przy roll-oucie. Dodatkową zaletą jest krótki czas potrzebny na przeprowadzenie prac. W niektórych przypadkach SAP może być dostępny już w ciągu miesiąca od podpisania umowy.
Kolejna spółka w Grupie BCC – External Services – świadczy usługi Business Process Outsourcing w zakresie obsługi kadrowo-płacowej przedsiębiorstw, bazując na systemie SAP. Jej oferta jest skierowana do dużych i średnich przedsiębiorstw polskich oraz oddziałów koncernów międzynarodowych. Według analiz McKinsey & Company w ciągu najbliższych kilku lat Polska stanie się europejskim centrum usług BPO. Ambicją External Services jest bycie jednym z liderów tego rynku.
Dlaczego BCC jest dobrym partnerem SAP dla koncernów międzynarodowych?
Z tych samych powodów, które są przesłankami w każdym procesie wyboru partnera do współpracy. Przede wszystkim bardzo dobra relacja jakości do ceny usług.
Jakość usług jest pochodną doświadczenia – nasze referencje obejmują pełen zakres usług SAP w wielu firmach i krajach. Jesteśmy obecni na rynku SAP od kilkunastu lat i w tym czasie staliśmy się firmą wiodącą w tej branży w Europie Środkowo-Wschodniej. Gwarancją jakości pracy BCC są szerokie kompetencje, zaangażowanie oraz liczne certyfikaty. A cena – cóż, jak już mówiłem, firmy z Polski wciąż są tańsze niż zachodnioeuropejskie ze względu na niższe koszty pracy i koszty operacyjne. No i łatwo się z nami porozumieć, bo jesteśmy sąsiadami, nie tylko w znaczeniu geograficznym, ale też kulturowym.
Jest jeszcze coś. Kilka lat temu jeden z międzynarodowych klientów tak podsumował swoją ocenę BCC i naszych konsultantów: "They are very energetic". To trafne określenie. Świetnie znamy się na SAP, pracujemy z pasją i zaangażowaniem.
Rozmawiała Mirosława Huk, Grupa BCC