Nie ma jedynie słusznego, uniwersalnego modelu zdobywania i utrzymania wiedzy o SAP w firmie. O różnych strategiach budowania kompetencji w SAP rozmawiamy z Lilianą Radomską, Kierownikiem Centrum Szkoleniowego BCC.
Jak można zbudować kompetencje potrzebne do użytkowania systemu?
Zasadniczo wśród firm można zaobserwować dwie przeciwstawne strategie administrowania systemem SAP. Większość organizacji decyduje się na budowanie wewnętrznego centrum kompetencyjnego. Użytkownicy kluczowi, którzy wcześniej stanowili zespół wdrożeniowy i podczas wdrożenia zdobyli potrzebne kompetencje, są w stanie samodzielnie realizować zdecydowaną część wsparcia użytkowników końcowych. Po okrzepnięciu firmy w użytkowaniu nowego systemu ci sami pracownicy są w stanie rozwijać system. Stopień samodzielności jest tu uzależniony od nabytej podczas szkoleń wiedzy oraz poziomu aktywnego zaangażowania osoby w prace projektowe – nic lepiej nie weryfikuje zdobytej wiedzy niż konieczność opracowania optymalnego rozwiązania problemu czy np. procesu spójnego dla kilku jednostek organizacyjnych. Część przedsiębiorstw, które z różnych względów nie są zainteresowane inwestowaniem w rozwój kompetencji IT, decyduje się na outsourcing administracji systemu. Oczywiście zakres outsourcingu może być szeroki, włącznie z platformą sprzętową, może też na przykład obejmować tylko zdalne wsparcie systemu. To zależy od potrzeb firmy i jej strategii IT, dotychczasowych doświadczeń, a często wynika z rachunku ekonomicznego.
Praktykowane są także rozwiązania pośrednie, w których podczas wdrożenia system konfigurują tylko konsultanci zewnętrzni. Użytkownicy kluczowi wspólnie z konsultantami testują przyjęte rozwiązania, a użytkownicy końcowi są szkoleni przez partnera wdrożeniowego.
Należy też wspomnieć o firmach, które wdrażają system w oparciu o roll-out z centrali korporacji bądź innej firmy. W takich przypadkach częstą praktyką jest tworzenie gotowych instrukcji użytkowników końcowych, na których pracuje cała korporacja, i właśnie one służą jako podstawa do szkoleń użytkowników w firmie będącej przedmiotem roll-outu. Często jednak obserwujemy, że firmy, które wdrożyły system według takiej właśnie strategii, rezerwują w budżecie pewne środki na szkolenia dla lokalnie działających użytkowników kluczowych. Zwykle celem takich działań jest szersze spojrzenie na możliwości systemu pod kątem optymalizacji rozwiązań lokalnych.
Jak te różne strategie przekładają się na potrzeby szkoleniowe?
Już na etapie przygotowań do wdrożenia warto się zastanowić nad najlepszą dla organizacji strategią transferu wiedzy o systemie. Dzięki temu partner wdrożeniowy będzie mógł przygotować optymalny pakiet edukacyjny, w którym uwzględni szkolenia zespołów roboczych poszczególnych obszarów (np. MM, SD, PP, FI, CO) oraz zajmujących się administracją i utrzymaniem systemu, programowaniem oraz interfejsami, a także użytkowników końcowych.
Jeśli przedsiębiorstwo decyduje się na budowanie własnego zespołu kompetencyjnego, większość szkoleń będzie adresowanych do użytkowników kluczowych, którzy z kolei kaskadowo będą przekazywać wiedzę, aż do poziomu użytkowników końcowych. Firmy, które decydują się na pełen outsourcing, będą raczej zainteresowane szkoleniami dla użytkowników końcowych.
Jednak nawet jeśli wdrożenie zakończy się sukcesem, a kompetencje użytkowników na wszystkich szczeblach obsługi systemu są zadowalające, nie należy spoczywać na laurach. Firmy ewoluują, zmienia się otoczenie biznesowe, rozwija się także system. Pojawiają się nowe potrzeby, pracownicy odchodzą, zatrudniani są nowi… Transfer wiedzy o systemie to proces, który powinien być planowo kontynuowany.
W strukturze BCC działa Centrum Szkoleniowe BCC. Jakie są jego zadania?
Celem Centrum jest uporządkowanie i koordynacja naszych usług z zakresu szeroko pojętej edukacji. Takie usystematyzowanie ułatwia dopasowanie oferty szkoleniowej do oczekiwań klienta, jego strategii rozwoju, kompetencji posiadanych przez pracowników.
W ramach Centrum Szkoleniowego BCC pomagamy klientom zidentyfikować indywidualne potrzeby szkoleniowe i opracować harmonogram kształcenia, który będzie także uwzględniał dodatkowe oczekiwania, na przykład ograniczenie dostępności pracowników klienta wynikające z sezonowości i natężenia bieżących prac, dopasowanie terminów sesji szkoleniowych do określonych wymagań itp.
Centrum Szkoleniowe BCC działa od roku. Jak wcześniej były realizowane takie usługi?
Szkolenia od zawsze były ważną częścią naszego biznesu i nieodłącznym elementem niemal każdego projektu wdrożeniowego. Konsultanci BCC od początku działalności firmy prowadzą szkolenia w Centrum Szkoleniowym SAP Polska. Nasi trenerzy dysponują z reguły wieloletnim doświadczeniem we wdrażaniu SAP, ich kompetencje są potwierdzone certyfikatami SAP, APICS, PMP czy MBA. Edukacja konsultantów BCC jest od zawsze jednym z priorytetowych założeń strategii rozwoju firmy, co pozwala na transfer wiedzy na eksperckim poziomie.
Czego zatem klienci mogą oczekiwać od Centrum Szkoleniowego BCC?
Oczywiście mamy w naszej ofercie pełen wachlarz standardowych szkoleń SAP. Są to szkolenia dedykowane (zamknięte), prowadzone dla pracowników danego klienta w dogodnym dla niego terminie i miejscu, na przykład w jego siedzibie lub wskazanej lokalizacji. Dzięki temu możliwe jest połączenie edukacji i zaplanowanie dodatkowych zajęć popołudniowych, choćby wypoczynku, zwiedzania czy spotkań integracyjnych. Oferujemy również możliwość realizacji szkoleń w naszych biurach w Złotnikach pod Poznaniem, w Warszawie i Krakowie.
Szkolenia są prowadzone w oparciu o standardowe materiały oraz systemy szkoleniowe SAP. Proponujemy również przygotowanie na bazie standardowych szkoleń SAP dedykowanej sesji szkoleniowej. W takich przypadkach wspólnie z klientem budujemy zawartość poszczególnych bloków tematycznych. Na podobnych zasadach organizacyjnych prowadzimy także warsztaty. Są one przygotowywane na podstawie autorskich programów BCC lub dokumentacji przygotowanej zgodnie z wymaganiami klienta. Środowiskiem szkoleniowym jest tu system klienta. W swojej ofercie mamy również szkolenia otwarte organizowane przez Centrum Szkoleniowe SAP Polska. Po więcej informacji zapraszam na stronę naszego serwisu szkoleniowego, gdzie są dostępne pełne harmonogramy szkoleń.
Standardowe szkolenia SAP są realizowane nie tylko przez BCC. Co wyróżnia naszą ofertę?
Firma koncentruje się na nowatorskich technologiach i projektach. Jako pierwsi w Polsce dysponujemy więc kompetencjami w nowych obszarach. Dzięki temu nasi konsultanci mogą przeprowadzać szkolenia z innowacyjnych funkcjonalności i technologii, np. SAP CRM, SAP MDM (SAP Master Data Management), SAP AII (Auto ID Infrastructure), SAP NetWeaver Portal, SAP ICM (zarządzanie premiami i prowizjami), SAP Learning Solution, e-Recruiting i z wielu innych.
Oprócz kompetencji naszym atutem jest też bardzo duża elastyczność w stosunku do potrzeb klientów. Przykładem są cieszące się dużym zainteresowaniem warsztaty pod roboczym hasłem „Dziś pytanie, dziś odpowiedź” lub „Warsztaty z marszu”. To możliwość realizacji dedykowanej dla konkretnego klienta sesji szkoleniowej, w jak największym stopniu dostosowanej do jego potrzeb, bez konieczności uprzedniego przygotowywania materiałów szkoleniowych czy systemu. Takie podejście daje dużą oszczędność w pracochłonności przygotowania warsztatu. Klient jest jedynie proszony o przesłanie zagadnień, w zakresie których pragnie podnieść kompetencje swoich pracowników, a nasz trener układa to w zaplanowany, spójny ciąg tematyczny. Prace odbywają się najczęściej na systemie SAP klienta.
Do takiej usługi delegujemy oczywiście wysokiej klasy specjalistów, którzy mają odpowiednie kompetencje i duże doświadczenie zarówno w pracy z systemem, jak i jako trenerzy. Jest to konieczne w prowadzeniu podobnej sesji szkoleniowej.
Jedynym ograniczeniem jest tu możliwy krąg odbiorców – takie warsztaty są dedykowane dla dosyć zaawansowanych użytkowników, którzy posiadają już pewne kompetencje i dążą do uporządkowania i pogłębienia wiedzy. Nie proponujemy tego typu zajęć dla osób zaczynających przygodę z SAP-em.
Szkolenia zamknięte i warsztaty to oferta skierowana głównie do firm, które szkolenia zamawiają zwykle „w pakiecie” – kiedy wdrażają lub rozwijają system. A co Centrum Szkoleniowe BCC ma do zaoferowania indywidualnym użytkownikom, którzy pracują z systemem i chcieliby niezależnie od pracodawcy podnieść swoje kwalifikacje?
Chciałabym podkreślić, że szkolenia, które realizujemy, nie zawsze odbywają się przy okazji projektów wdrożeniowych u naszych klientów. Znaczna część usług jest dedykowana dla firm, które tworzą centra kompetencyjne w swoich strukturach czy proszą nas o weryfikację planów szkoleniowych. A wracając do pytania o propozycję dla użytkowników indywidualnych – od czerwca tego roku mamy w swojej ofercie również szkolenia otwarte, z których mogą skorzystać także mniejsze grupy uczestników oraz pojedyncze osoby. BCC oraz SAP organizują je w Centrum Szkoleniowym SAP Polska w Warszawie. Szkolenia otwarte to duża nowość. Dzięki nim docieramy z naszą ofertą do osób, które chcą samodzielnie wybrać ścieżkę swojego rozwoju – także do absolwentów wyższych uczelni. Zapraszamy i służymy radą.
Rozmawiała: Mirosława Huk, BCC