BCC rozpoczęło oferowanie usługi, polegającej na zdalnej rozbudowie rozwiązań SAP Business Intelligence. Zapytaliśmy Krzysztofa Siwca, Lidera Zespołu Zarządzania Efektywnością Organizacji, eksperta BCC od BI, jakie są korzyści z Centrum Rozwojowego BI.
Skąd pomysł na nową usługę? Czy Klienci nie potrzebują już tradycyjnych konsultacji z hurtowni danych SAP?
To nie do końca tak. Zapotrzebowanie na konsultacje eksperckie BI jest i będzie. Kiedy mówimy o nowych wdrożeniach SAP BI, czy dużej rozbudowie i rozwoju, niezastąpiona jest obecność konsultanta, który wspólnie z pracownikiem Klienta wypracuje koncepcję rozwiązania.
Zauważmy jednak, że potrzeby Klientów się zmieniły. Duże firmy, które kilka lat temu uruchamiały kilka pierwszych raportów SAP BW, teraz korzystają z rozbudowanych systemów Business Intelligence. Często mowa jest o setkach raportów, kilkudziesięciu źródłach danych, kilkuset użytkownikach.
W takiej organizacji pojawia się mnóstwo drobnych, bieżących potrzeb rozwojowych, typu tworzenie ad hoc nowych, lecz prostych raportów, dołączanie nowych źródeł danych w raportach istniejących, zmiany w systemie uprawnień, czy tworzenie aplikacji internetowych za pomocą takich narzędzi jak SAP Visual Composer czy Dynpro for Java.
Brak czasu pracowników lub ich niedostateczne kompetencje powodują, że Klient chętnie realizowałby takie prace siłami zewnętrznymi.
Dlaczego więc nie może skorzystać z pomocy konsultantów wdrożeniowych BI?
Może, z tym że może to być mało opłacalne. Nie raz są to zadania proste, powtarzalne i niewymagające eksperckich kompetencji, których wykorzystanie generuje większe koszty. Przy potrzebach, o których mówimy, bardziej się liczy szybkość reakcji, sprawność realizacji, no i koszt usługi.
Usługa Centrum Rozwojowego BI odpowiada na takie potrzeby. Stworzyliśmy tę usługę po to, by Klient mógł korzystać z naszego wsparcia za cenę adekwatną do angażowanych przez nas kompetencji. Oferta powstała przede wszystkim z myślą o firmach posiadających rozbudowany system SAP BI, z którego korzysta dużo użytkowników. Takie firmy skorzystają najwięcej z nowej usługi.
Jak przebiega realizacja usługi?
Szacujemy wspólnie z Klientem jego zapotrzebowanie na tego rodzaju prace. Ustalamy stawki rozliczeniowe. Jeśli zapotrzebowanie jest duże, możemy podpisać stałą umowę o współpracy, choć nie jest to konieczne. Za to niezbędne jest umożliwienie nam zdalnego dostępu do systemu Klienta.
Kolejne zadania trafiają do nas w formie prostego zlecenia lub gotowej specyfikacji. Oczywiście, do Klienta może jechać nasz ekspert, który w ramach „tradycyjnych” konsultacji pomoże w wypracowaniu koncepcji. Jeśli jego udział jest potrzebny również w fazie realizacji, angażujemy go niejako w roli wewnętrznego doradcy.
Szybko wyceniamy pracochłonność wykonania i po potwierdzeniu bierzemy się do pracy. Korzystając ze zdalnego dostępu do systemu, specjalista BI wykonuje zleconą pracę. Po jej weryfikacji przez lidera zespołu i akceptacji przez Klienta rozwiązanie trafia na system produktywny Klienta.
Klient otrzymuje fakturę za prace wykonane w danym okresie, np. miesiąca.
Jaka jest relacja Centrum Rozwojowego BI do innych usług BCC, dotyczących SAP BI?
Jeszcze raz podkreślam – usługę CR BI świadczymy nie zamiast, lecz oprócz „tradycyjnych” konsultacji, które są niezastąpione przy zagadnieniach wymagających bardziej indywidualnego podejścia.
Warto też rozróżnić Centrum Rozwojowe BI od usług stałego serwisu i administracji SAP BI. Serwis BI jest zawsze świadczony w oparciu o stałą umowę, a zadania konsultantów serwisowych BCC koncentrują się bardziej na administracji rozwiązań niż na ich drobnym rozwoju.
W tym sensie wszystkie te trzy usługi wzajemnie się dopełniają.
Rozmawiał Grzegorz Grupiński
Dla stałego wsparcia BI: serwis aplikacyjny
Inną usługą BCC związaną z rozwiązaniami BI jest serwis aplikacyjny, od października br. dostępny w formie rozszerzonego pakietu usług administracji SAP BI. Więcej na ten temat…