Wymagania ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów nakładają na przedsiębiorców obowiązek przesyłania danych o przewozie „towarów wrażliwych” do systemu SENT. Oznacza to konieczność dostosowania firmowych systemów SAP. Nasza firma zapewnia usługę dostosowania firmowego systemu SAP do generowania treści zgłoszeń i wysyłki do systemu SENT (zebranie i przygotowanie danych oraz przesłanie zgłoszenia do systemu SENT, zgodnie z procedurą komunikacyjną określoną przez Ministerstwo Finansów)
Integracja SAP i SENT dla towarów wrażliwych
Przepisy prawne - szczegóły
31 marca 2017 roku Prezydent RP podpisał ustawę o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Tzw. pakiet przewozowy ma być narzędziem do walki z nieuczciwymi podmiotami, które nielegalnie handlują m.in. paliwami płynnymi, olejami roślinnymi, alkoholem całkowicie skażonym oraz suszem tytoniowym bądź wyłudzają podatek od towarów i usług. 3 kwietnia ustawa została opublikowana w Dzienniku Ustaw i weszła w życie po 14 dniach od jej ogłoszenia.
Ustawa określa obowiązki podmiotu wysyłającego i odbierającego, przewoźnika oraz kierowców, dotyczące drogowego przewozu towarów oraz odpowiedzialności za ich naruszenie. Przede wszystkim jest to konieczność zgłoszenia przewozu towarów, które wiążą się z wysokim ryzykiem oszustw podatkowych (chodzi o „towary wrażliwe”), a także uzupełniania i aktualizacji danych w zgłoszeniu.
Zgłoszeniu nie podlega przewóz tych towarów w: przesyłkach pocztowych, objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem systemu EMCS, czy produktów, które są przedmiotem obrotu towarowego z państwami trzecimi i są zgłoszone do procedury celnej albo powrotnego wywozu, z wyłączeniem towarów dopuszczonych do obrotu na obszarze celnym Unii Europejskiej.
- Podmiot wysyłający – osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, prowadząca działalność gospodarczą, dokonującą dostawy, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu.
- Podmiot odbierający – osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadającą osobowości prawnej, prowadzącą działalność gospodarczą, dokonującą wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu towarów lub nabycia towarów w przypadku dostawy towarów w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
- Przewoźnik – osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, prowadząca działalność gospodarczą, wykonująca przewóz towarów.
Na każdy z podmiotów nałożono określonego rodzaju obowiązki. Więcej na ten temat: https://puesc.gov.pl/e-przewoz
Na potrzeby realizacji postanowień ustawy został utworzony rejestr zgłoszeń SENT, który jest prowadzony w systemie teleinformatycznym.
Ma on za zadanie umożliwiać dokonywanie zgłoszeń drogą elektroniczną. Dzięki niemu możliwe będzie niezwłoczne przesyłanie wymaganych ustawą danych, co nie wpłynie na płynność obrotu towarami wymienionymi w ustawie.
Dostęp podmiotów do tego rejestru, w celu przesyłania, uzupełniania i aktualizacji zgłoszeń przewozu towarów następuje za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC lub SEAP) znajdującej się pod adresem https://puesc.gov.pl.
Przepisy ustawy przewidują kary za ich nieprzestrzeganie.
W przypadku niedokonania zgłoszenia przez przewoźnika lub stwierdzenia, że towar nie odpowiada parametrom wskazanym przez przewoźnika w zgłoszeniu, na przewoźnika nakładana będzie kara pieniężna w wysokości 20 000 zł. Dodatkowo, gdy przewoźnik nie uzupełni zgłoszenia o dane, o których mowa w art. 5 ust. 4 i art. 6 ust. 3, także na przewoźnika nakładana będzie kara pieniężną w wysokości 5000 zł.
Ponadto w przypadku, gdy przewoźnik nie wykona obowiązku aktualizacji danych w zgłoszeniu lub zgłosi dane niezgodne ze stanem faktycznym, inne niż dotyczące towaru, będzie podlegał każe pieniężnej w wysokości 10 000 zł.
Istotnym elementem całego systemu będzie numer referencyjny, który powinien otrzymać przewoźnik przed rozpoczęciem przewozu. Z przewozem bez tego numeru też wiąże się grzywna. W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli rozpoczęcia przewozu towaru przez kierującego bez numeru referencyjnego, bez dokumentu zastępującego zgłoszenie i potwierdzenia przyjęcia dokumentu zastępującego zgłoszenie albo dokumentu przesunięcia międzymagazynowego, kierujący podlegać będzie karze grzywny w wysokości od 5000 do 7500 zł.