Nearshoring usług SAP otwiera firmom korzystającym z SAP szansę na oszczędności przy zachowaniu wysokiej jakości usług. Teraz z połączonych sił BCC, największego polskiego partnera SAP, i norweskiego Advizory mogą korzystać firmy ze Skandynawii. O zaletach nearshoringu SAP i wspólnej ofercie zmawiamy z Bartłomiejem Buszczakiem, Prezesem BCC, oraz Tomem-Inge Aasem, Partnerem i Dyrektorem Zarządzającym w firmie konsultingowej Advizory.
Czym jest nearshoring IT i dlaczego coraz częściej się mówi o tym w kontekście usług SAP?
Bartłomiej Buszczak: Nearshoring usług IT/SAP to strategia rozwoju i utrzymania systemu, która już dawno zyskała sobie uznanie zarówno szefów IT, jak i dyrektorów finansowych dużych firm, zwłaszcza globalnych. To specyficzna odmiana offshoringu usług IT, zawężająca krąg zainteresowania do oferty firm „zza miedzy”. W porównaniu do często wykorzystywanego offshoringu usług SAP m.in. na Dalekim Wschodzie, zaletą nearshoringu SAP jest bardzo korzystna dla klienta relacja jakości i ceny.
Jakie firmy mogą zyskać dzięki nearshoringowi SAP?
B.B.: BCC usługę nearshoringu SAP kieruje przede wszystkim do dużych, międzynarodowych korporacji, które szukają sposobów na redukcję kosztów utrzymania i rozwoju rozwiązań SAP, nie godząc się przy tym na kompromisy, jeśli chodzi o jakość usług.
Nasze przekonanie, że jesteśmy dobrym i cenionym partnerem do nearshoringu SAP, czerpiemy z licznych doświadczeń na tym polu. Wieloletnia współpraca z dużymi światowymi graczami, rosnący sukcesywnie zakres realizowanych dla prac i pozyskiwanie nowych klientów utwierdzają nas w przekonaniu, że to przyszłościowy kierunek rozwoju dla naszej firmy. Wysoką jakość usług BCC doceniło już ponad 100 międzynarodowych korporacji, między innymi z Niemiec, Holandii, Francji i Szwajcarii.
Choć do grona klientów na nearshoring SAP zaliczmy także firmy czy oddziały firm w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, bo czujemy, że argumenty bliskości kulturowej i komunikacyjnej są tu równie mocne, to naszą ofertę kierujemy głównie na rynek europejski. Na tym rynku nasza oferta jest najbardziej konkurencyjna, tu czujemy się u siebie.
A gdybyś miał wskazać trzy najważniejsze atuty naszej oferty?
B.B. Po pierwsze BCC to niemal 200 konsultantów SAP, specjalistów od aplikacji i różnych technologii SAP. Ich kompetencje mogą odpowiadać różnym poziomom oczekiwań. Jeśli klient potrzebuje kogoś do prostych prac, możemy zaproponować juniora. Potrzebny konsultant zadaniowy, a może wiodący? Firma szuka doświadczonego developera, a może wystarczą kompetencje programisty z rocznym doświadczeniem? Z kolei inne zadanie może wymagać zaangażowania eksperta z wąskiej dziedziny, możemy też zaproponować doświadczonego kierownika projektów.
Po drugie – możemy pracować zdalnie lub on site, albo też w modelu mieszanym, dostosowując proporcje do zadań i oczekiwań klienta.
Wreszcie po trzecie jesteśmy otwarci na różne formy współpracy: zlecenia, stałą umowę, a także kontrakty serwisowe oparte na SLA.
Podsumowując – jesteśmy na tyle dużą firmą, że mamy odpowiedź na niemal każdą potrzebę klienta związaną z SAP. Z drugiej strony – nie jesteśmy skostniałą, rozbudowaną ponad miarę organizacją o sztywnych schematach działania. Tak naprawdę naszym największym atutem jest elastyczność: możliwość skomponowania dowolnego portfela usług, według indywidualnych oczekiwań.
Mówisz, że „w SAP robimy wszystko”, Ale gdybyś miał wymienić kilka szczególnych kompetencji BCC lub konkretnych zadań?
B.B.: Tak, to prawda. Udostępniamy klientom konsultantów modułowych od FI po HR, specjalistów niemal z każdej dziedziny związanej z SAP. Gotowość do realizacji nawet najbardziej zaawansowanych projektów w modułach SAP pokazuje choćby współpraca ze szwajcarskim Von Rollem.
Są jednak obszary szczególnych kompetencji. Klienci doceniają na przykład nasze kompetencje w SAP HANA, wynikające m.in. z jednego z pierwszych na świecie projektów migracji SAP ERP na platformę SAP HANA.
Kolejny szczególny obszar kompetencji to Basis. W tu BCC wspiera m.in. projekty migracji systemów SAP między różnymi środowiskami sprzętowo-programowymi oraz wydzielenia i centralizacje platform SAP. Między innymi pracujemy dla międzynarodowego koncernu z sektora Aerospace z siedzibą w Kanadzie.
BCC jest także doskonałym partnerem do prac programistycznych ABAP/Java. W podobnym modelu usług centrum rozwojowego prowadzimy prace w zakresie SAP Business Intelligence.
Innym obszarem, w którym świetnie sprawdza się nearshoring, są technologii integracyjne, np. SAP PI/XI. Tu pracujemy zarówno dla korporacji korzystających z SAP, jak i dla firm IT, oferujących rozwiązania komplementarne do SAP.
W modelu nearshoringu SAP firmy korzystają też ze wsparcia administracji SAP, zaś z kompetencji konsultantów modułowych – w formie usług serwisu aplikacyjnego SAP. To usługa zdalnej pomocy użytkownikom SAP klienta w rozwiązywaniu problemów w bieżącej obsłudze systemu.
Kilkudziesięciu naszych pracowników pracuje na full time dla klientów (tzw. bodyleasing), posiadających centra kompetencyjne SAP. Ich zadania obejmują tak różne prace, jak np. udział w projektach wewnętrznych, odrębne projekty rozwojowe, helpdesk dla użytkowników na całym świecie, czy też po prostu są angażowani do długotrwałych zastępstw.
I wreszcie rollouty SAP. Mamy na koncie liczne projekty rolloutowe w różnych krajach oraz udział w programach rolloutów korporacyjnych w międzynarodowych koncernach, w tym w branży FMCG, motoryzacyjnej czy budowlanej. Niejednokrotnie konsultanci BCC pełnią w tych projektach rolę wiodącą, uruchamiając system w kolejnych krajach, nie tylko w Europie, ale np. w USA, Afryce czy krajach Dalekiego Wschodu.
– bodyleasing (konsultanci modułowi SAP ERP, SAP BI, SAP CRM i in., konsultanci SAP Basis, programiści ABAP i Java, specjaliści technologii integracyjnych SAP)
– programowanie ABAP/Java (na indywidualne zlecenie oraz w ramach ABAP Development Center)
– serwis aplikacyjny SAP
– konsulting aplikacyjny SAP (FI, CO, MM, WM, PP, SD, HR, ESS, CRM)
– rozwój SAP Business Intelligence (SAP BW, SAP BusinessObjects)
– integracja SAP (SAP NetWeaver, SAP PI/XI, SAP Portal,…)
– projekty SAP Basis oraz wsparcie administracji Basis
– wsparcie migracji danych
– wsparcie w projektach i programach rolloutów korporacyjnego wzorca SAP
– integracja aplikacji komplementarnych do SAP na platformie SAP NetWeaver
BCC to także BCC Data Centers.
B.B.: Usługi outsourcingu IT to ważny filar naszej oferty, nie tylko dla systemów SAP. Własna nowoczesna infrastruktura sprzętowa i kompetencje w większości popularnych platform technologicznych są ważnym argumentem dla firm poszukujących usług outsourcingu IT.
Konsekwentnie rozszerzamy też katalog usług IT o usługi komplementarne, ale konieczne dla organizacji posiadających rozbudowane pejzaże systemów, jak np. monitoring systemów, usługi związane z optymalizacją środowiska IT.
Innym elementem oferty BCC, również komplementarnym do SAP, są usługi Software Factory.
B.B.: Dla firmy, która ma rozwiniętą instalację SAP, każdy rozwój architektury IT w jakiś sposób jest powiązany z tym głównym systemem, nawet jeśli jest przygotowany w innej technologii. A potrzeb jest zawsze dużo. Idea naszych usług rozwoju oprogramowania opiera się na prostej zasadzie: klient sygnalizuje nam potrzebę – my proponujemy optymalne rozwiązanie w wybranej technologii, dając gwarancję jego kompatybilności z architekturą SAP.
Co skłania firmy do zainteresowania się ofertą BCC?
B.B.: Oprócz wspomnianych „twardych” argumentów, jak referencje, kompetencje czy bardzo dobra relacja jakości do ceny usług, klienci doceniają też inne cechy naszej oferty.
Bogate doświadczenia z pracy dla firm z Holandii, Niemiec czy Szwajcarii pokazały nam, jak duży nacisk dojrzałe organizacje kładą na aspekt komunikacyjny. Nie mam tu na myśli jedynie biegłej znajomości języka. Do tego dochodzi wiele nieuchwytnych aspektów komunikacyjnych, które nas łączą.
Bardzo istotna jest bliskość kulturowa, kultura organizacji biznesu, etos pracy czy poszanowanie czasu. Mogłoby się wydawać, że to niuanse, nieistotne szczegóły. Ale prawda jest taka, że na co dzień to one decydują o umiejętności porozumienia się – zwłaszcza jeśli celem jest stworzenie lub rozwój złożonego rozwiązania biznesowo-informatycznego w ramach sztywnego terminu i budżetu.
W całej Europie czy szerzej – kręgu cywilizacji zachodniej, podobnie rozumiemy pojęcia takie jak dotrzymywanie terminów, zobowiązanie do zachowania określonego poziomu jakości, podobnie weryfikujemy kompetencje.
Kwestie bardziej prozaiczne, jak bliskość geograficzna, też mają swoje znaczenie. Ta sama strefa czasowa i godziny pracy umożliwiają zorganizowanie w każdej chwili wideo- lub telekonferencji i kontakt ad hoc. Spotkania osobiste też obecnie nie są problemem, przy braku ograniczeń wizowych w ramach UE i gęstej siatce połączeń lotniczych.
W połowie 2014 r. BCC i Advizory podpisały umowę o współpracy. Z jaką ofertą BCC i Advizory wchodzą na rynek skandynawski?
B.B.: Od jakiegoś czasu obserwujemy coraz mocniejsze zainteresowanie firm z rynku skandynawskiego nearshoringiem usług SAP. Nie jest to dla nas rynek zupełnie nowy – mamy już na koncie współpracę na różnych polach z firmami z Finlandii czy Norwegii. Marka BCC nie była tam szerzej znana, co stanowiło barierę w nawiązywaniu współpracy z nowymi klientami. Światek SAP – choć globalny – paradoksalnie nie jest aż taki duży. Rekomendacje i referencje są tym ważniejsze, im bardziej rynek jest dojrzały.
Połączenie atutów oferty BCC z kompetencjami ekspertów Advizory i ich znajomością lokalnych rynków pozwolą nam lepiej dopasować ofertę do oczekiwań klientów.
Mogę śmiało powiedzieć, że mamy po prostu dobrą ofertę nearshoringu SAP dla firm z Norwegii, Szwecji, Danii i Finlandii.
Tom-Inge Aas: Advizory jest pod wrażeniem jakości i szerokiego zakresu usług BCC. Wreszcie możemy wyjść na rynek z ofertą łączącą wysokie kompetencje SAP z korzystną ceną. BCC jest obecne na rynku usług SAP od połowy lat dziewięćdziesiątych i pracuje dla znanych globalnych marek. Dla nas to zaszczyt, móc szerszej zaprezentować BCC skandynawskim klientom. Wierzymy, że w nadchodzących latach wiele firm z naszego regionu zdecyduje się ma skorzystanie z nearshoringu usług IT.
Tom, jak mógłbyś krótko scharakteryzować skandynawski rynek usług IT, szczególnie w kontekście outsourcingu?
Tom-Inge Aas: Zgodnie z szacunkami IDC w 2014 r. ogólna wartość skandynawskiego rynku IT wyniosła 15 mld euro i rośnie o 2-4% rocznie. Podobne prognozy przedstawiono osobno dla każdego z krajów: w Norwegii, Szwecji, Danii i Finlandii. Trzy najszybciej rosnące wskaźniki w naszym regionie dotyczą rozwiązań Business Intelligence, ERP oraz ECM. Według IKT-Norwegia oczekiwany wzrost wartości tego rynku w Norwegii wynosi 10%, co sytuuje ją wśród najszybciej rozwijających się rynków w Europie. Oczekuje się, że wartość rynku ERP w krajach nordyckich osiągnie w 2014 roku około 2,4 mld euro. W tym sektorze SAP ERP ma dominującą pozycję we wszystkich czterech krajach.
W Skandynawii również dynamicznie rozwija się outsourcing IT. Firmy z naszego regionu wcześnie zaczęły wykorzystywać usługi outsourcingowe w zarządzaniu IT i były w czołównce europejskiej, jeśli chodzi o offshoring IT, głównie u dostawców z Indii.
Jakie są doświadczenia tych firm, po kilku latach korzystania z offshoringu SAP?
T.-I.A.: Z obserwacji rynku skandynawskiego wiemy, że wiele firm jest rozczarowanych projektami i usługami outsourcingowymi i offshoringowymi. Dla wielu argument cenowy był kuszący, ale często okazywało się, że początkowo deklarowana niska cena koniec końców pozostawała w sferze deklaracji, a nie faktów. Z powodów różnic kulturowych i problemów komunikacyjnych ostatecznie koszt usług dostawców z Dalekiego Wschodu był bardzo wysoki. Konieczne było powoływanie lokalnych zespołów do kierowania, nadzorowania i weryfikowania pracy „niskokosztowych” zewnętrznych dostawców. Wiele firm wypróbowało dwóch, a nawet trzech różnych dostawców offshoringu IT z Indii, z tym samym negatywnym skutkiem.
Czy podobne komplikacje nie zniechęciły menedżerów do takiego modelu usług?
T.-I.A.: Nie rezygnuje się z czegoś, co wiadomo, że może przynieś – i przynosi – istotnie korzyści biznesowe.
Już wcześniej wiele skandynawskich firm przeniosło część swojej działalności biznesowej do krajów w Europie Środkowowschodniej, takich jak Polska i Litwa. Była to głównie działalność produkcyjna oraz centra usług back-office, a także centra usług wspólnych. W Advizory jesteśmy przekonani, że obecnie nadszedł czas, aby skandynawskie firmy obrały ten sam kierunek, jeśli chodzi o zarządzanie usługami IT.
Wiemy, że to przekonanie dzielimy z wieloma CIO zarządzającymi firmami na naszym rynku.
Czy mógłbyś krótko przedstawić swoją firmę? Jakie cele biznesowe stawia sobie Advizory?
T.-I.A.: Jesteśmy firmą konsultingową, specjalizującą się w dostarczaniu klientom usług IT w modelu nearshoringu. Firmę tworzą eksperci od zarządzania i IT, z długoletnim doświadczeniem w branży usług SAP. Nasz zespół zgromadził doświadczenia z outsourcingu IT i projektów informatycznych od połowy lat dziewięćdziesiątych do dzisiaj. Eksperci Advizory pracowali dla wielkiej piątki firm konsultingowych, a także na kierowniczych stanowiskach w kilku dużych firmach IT i u producentów oprogramowania.
O sobie mogę powiedzieć, że w czasie kariery zawodowej zgromadziłem doświadczenia zarówno jako klient, partner, a także pracownik SAP. Przez lata byłem odpowiedzialny za największego klienta SAP w Skandynawii. Bardzo dobrze znam ten rynek – i to z każdej perspektywy. W Advizory pełnię rolę Dyrektora Zarządzającego.
Dlaczego firmy skandynawskie powinny mocniej zainteresować się nearshoringiem SAP?
T.-I.A.: Oprócz argumentów wymienionych przez Bartka, dodałbym jeszcze solidną gwarancję stabilności, jaką daje wspólny rynek usług w ramach Unii Europejskiej oraz inne korzyści wynikające z prawodawstwa UE. BCC to stabilna i przewidywalna biznesowo firma, co jest ważną gwarancją, zwłaszcza jeśli klient poszukuje partnera do długofalowej współpracy.
Zwracam też uwagę klientów na wysoki poziom kompetencji i doświadczenie konsultantów BCC we wszystkich obszarach systemu i rodzajach projektów SAP. A jeśli klient chce te kompetencje zweryfikować – nic prostszego jak umówić się na spotkanie biznesowe – czy to za pośrednictwem wideokonferencji czy też osobiste. Poznań, gdzie BCC ma swoją główną centralę, ma stałe połączenia lotnicze ze Sztokholmem, Oslo i Kopenhagą. Równie dobrze są skomunikowane Warszawa i Kraków, gdzie mamy swoje biura. I inaczej niż mieszkańcy krajów Dalekiego Wschodu, obywatele polski nie potrzebują wiz. Takie praktyczne „drobiazgi” też się liczą.
I wreszcie relacja kosztów i jakości. Dla firm nordyckich skorzystanie z nearshoringu SAP w BCC jest po prostu tańsze niż poszukiwanie porównywalnych kompetencji na lokalnym rynku. Przy gwarancji wysokiej jakości, jaką daje BCC to koronny argument.
Rozmawiała: Mirosława Huk, Grupa BCC