Choć programowanie w ABAP to stały element prac związanych z utrzymaniem i rozwojem systemu SAP, wiele firm ma problemy z pozyskaniem programistów wtedy, gdy ich potrzebuje. O tym, jak można uniknąć nerwowej pogoni za potrzebnym specjalistą, rozmawiamy z Grzegorzem Malewskim, Menedżerem ds. Rozwoju Biznesu BCC.
Jak wygląda praktyka pozyskiwania zewnętrznych kompetencji ABAP w polskich przedsiębiorstwach?
Z reguły im większa instalacja SAP, tym większe zapotrzebowanie na prace ABAP. Zapotrzebowanie to jest zmienne w ciągu roku i choć nie zawsze i nie do końca przewidywalne, należałoby planować je z wyprzedzeniem, tak aby dysponować czasem programistów wtedy, gdy go potrzebujemy.
Tymczasem w wielu firmach zwykłą praktyką jest zamawianie usług programistycznych ad hoc. Menedżer IT identyfikuje potrzebę i gdy firmie nie ma wolnych odpowiednich zasobów, zaczyna poszukiwanie osób z zewnątrz. Problem w tym, że o ile na początku roku specjaliści ABAP pukają do drzwi, oferując swoje usługi, o tyle w trzecim i czwartym kwartale zwykle są już problemy z pozyskaniem odpowiedniej liczby dni konsultacji. Nasz rynek ciągle charakteryzuje się sezonowością.
Jak można uniknąć takiej pogoni za kompetencjami?
Wiele firm świetnie sobie z tym radzi. Doświadczony menedżer IT jest w stanie oszacować średnie miesięczne zapotrzebowanie na prace ABAP z dużym wyprzedzeniem. Potem pozostaje już tylko zaplanowanie budżetu i rozplanowanie prac. Zalety takiego modelu to możliwość wyznaczenia priorytetów i celów mniej ważnych, które można przesunąć w czasie. Dzięki równomiernemu rozplanowaniu prac unikamy problemów związanych z nawałem zadań w krótkim okresie.
Przy takim podejściu relacje z zewnętrznym dostawcą są mocniejsze – bez względu na to, czy jest to freelancer, czy duża organizacja świadcząca usługi w zakresie programowania ABAP. Może to się wiązać z niższym w skali roku kosztem zakupu takich usług.
Od 2006 r. klienci BCC, oprócz tradycyjnych konsultacji ABAP, mogą korzystać także z usługi ABAP Development Center. Przypomnijmy, na czym polega różnica.
ABAP Development Center zostało powołane właśnie po to, by realizować zlecenia związane z drobnym dewelopmentem systemu, jak choćby tworzenie formularzy czy prostych raportów.
Od tradycyjnych konsultacji ABAP DC odróżnia inny sposób pracy z klientem. Są to proste, powtarzalne zadania, realizowane zdalnie, zwykle na podstawie wcześniej przygotowanej specyfikacji. Specyfikacja może być przygotowana przez klienta jak również zlecona konsultantowi ABAP. Prace te wykonywane są przez projektantów-programistów ABAP wyspecjalizowanych w tego rodzaju zleceniach. W dużej firmie takich zadań jest do wykonania mnóstwo – zarówno podczas dużych projektów, jak i w takcie realizacji zadań związanych ze stałym rozwojem systemu. Wówczas zarządzanie ich realizacją, mimo powtarzalności zleceń, jest dużym wyzwaniem. Właśnie ten kłopot zdejmujemy z barków klienta, świadcząc dla niego usługę ABAP DC.
Programiści ABAP Development Center wspierają również duże projekty związane z konwersją danych, np. przy konsolidacji, migracji systemów lub rolloutach.
Jakiego rodzaju zlecenia są najczęstsze?
Obszarem, w którym często działają programiści ABAP DC, jest migracja danych. Jeden z naszych największych klientów, skandynawska firma z branży high tech, jest obecnie w trakcie reorganizacji i konsolidacji systemów IT na bardzo dużą skalę. Naszym głównym zadaniem u tego klienta jest opracowanie programów wspierających migrację danych finansowych z obecnych systemów SAP używanych w poszczególnych lokalizacjach koncernu do jednego, spójnego systemu. W tym przypadku jedynie rozmiar jest nietypowy, ponieważ obejmuje blisko 2500 dni konsultacji rocznie oraz migracje danych z 145 systemów wspierających działalność korporacji w 70 krajach.
Podobny projekt – konsolidacja systemów na dużą skalę toczy się obecnie w dużej firmie z sektora FMCG. Tam z kolei nasi programiści wykonują głównie prace związane z migracją danych podstawowych i transakcyjnych z lokalnego rozwiązania SAP do systemu korporacyjnego. Działania te są prowadzone w ramach trzech odrębnych spółek w trzech różnych krajach.
Poza tym klienci często powierzają nam zadania polegające na przepisaniu rozwiązań przygotowanych w systemach innych niż SAP na platformę SAP NetWeaver. Taki projekt realizowaliśmy choćby dla holenderskiej firmy HAI.
Ponadto programiści ABAP DC realizują prace związane z przeglądem wszystkich rozszerzeń pod kątem upgrade’u systemu, reorganizacji uprawnień oraz optymalizacji wydajności programów.
Wielu naszych zagranicznych klientów ma w ABAP DC „abonament”, w ramach którego realizujemy dla nich określoną liczbę dni konsultacji. Dzięki stałej umowie możemy lepiej planować pracę programistów – i zaoferować atrakcyjne warunki cenowe – lepsze niż przy tradycyjnym modelu rozliczeń.
Znaczna część usług ABAP DC jest realizowana dla firm zagranicznych. Czy nie przychodzą do nas dlatego, że w Polsce jest po prostu taniej?
Oczywiście cena naszych usług jest dla nich ważnym argumentem. Jednak gdyby tylko o to chodziło, to korzystaliby z usług programistów z Indii.
Przy stałym wsparciu programistycznym cena dnia konsultacji nie jest najważniejsza. Odpowiedzialny za kompleksowy rozwój systemu menedżer, wybierając partnera, kieruje się przede wszystkim terminowością, przejęciem odpowiedzialności za konkretny zakres prac w większym projekcie, gwarancją dostępności, kompetencjami – te argumenty decydują o rzeczywistej wartości usługi.
Przy stałej współpracy z ABAP DC klient ma pewność, że np. zaplanowane na 150 dni prace programistyczne w kluczowym momencie dużego projektu zostaną zrealizowane w zakładanym terminie.
Jak przez ostatnie dwa lata rozwinęło się ABAP Development Center?
Uruchamiając w 2006 r. ABAP Development Center, przewidywaliśmy, że zainteresowanie tą usługą będzie wzrastać, jednak skala wzrostu przekroczyła nasze oczekiwania. W ciągu ostatnich dwóch lat zatrudnienie w zespole realizującym usługi ABAP DC wzrosło trzykrotnie. W mijającym półroczu konsultanci CR zrealizowali prawie 2500 dni konsultacji.
Od zeszłego roku w ramach usługi ABAP DC na stale współpracujemy z 8 klientami. Ponad 50% zleceń świadczyliśmy dla klientów zagranicznych, w tym przede wszystkim z krajów Europy zachodniej i północnej.
ABAP Development Center BCC
Usługi ABAP Development Center polegają na przygotowywaniu w systemie SAP klienta niestandardowych rozwiązań, odpowiadających na jego indywidualne potrzeby. Specyfiką usługi jest to, że rozszerzenia ABAP są budowane przez programistów BCC w oparciu o gotową koncepcję, dostarczoną przez klienta lub przygotowaną przy wsparciu konsultanta rozwoju aplikacji z BCC. Programiści BCC zazwyczaj realizują prace zdalnie. Wszystko to pozwala na obniżenie kosztów i skrócenie czasu realizacji. W ramach ABAP BCC Development Center zapewnia klientom szybki czas reakcji, proste i przejrzyste zasady rozliczania.
Typowe zadania realizowane w ramach ABAP DC to m.in. tworzenie formularzy SAPscript oraz Smartforms; rozszerzenia istniejących obiektów i transakcji; przygotowywanie niewielkich rozszerzeń standardu SAP oraz prostych raportów czy interfejsów.
Rozmawiała Mirosława Huk, BCC