Centrum Rozwojowe ABAP: programista ABAP zawsze dostępny | All for One Poland

Centrum Rozwojowe ABAP: programista ABAP zawsze dostępny

Choć programowanie w ABAP to stały element prac związanych z utrzymaniem i rozwojem systemu SAP, wiele firm ma problemy z pozyskaniem programistów wtedy, gdy ich potrzebuje. O tym, jak można uniknąć nerwowej pogoni za potrzebnym specjalistą, rozmawiamy z Grzegorzem Malewskim, Menedżerem ds. Rozwoju Biznesu BCC.

Jak wygląda praktyka pozyskiwania zewnętrznych kompetencji ABAP w polskich przedsiębiorstwach?
Z reguły im większa instalacja SAP, tym większe zapotrzebowanie na prace ABAP. Zapotrzebowanie to jest zmienne w ciągu roku i choć nie zawsze i nie do końca przewidywalne, należałoby planować je z wyprzedzeniem, tak aby dysponować czasem programistów wtedy, gdy go potrzebujemy.
Tymczasem w wielu firmach zwykłą praktyką jest zamawianie usług programistycznych ad hoc. Menedżer IT identyfikuje potrzebę i gdy firmie nie ma wolnych odpowiednich zasobów, zaczyna poszukiwanie osób z zewnątrz. Problem w tym, że o ile na początku roku specjaliści ABAP pukają do drzwi, oferując swoje usługi, o tyle w trzecim i czwartym kwartale zwykle są już problemy z pozyskaniem odpowiedniej liczby dni konsultacji. Nasz rynek ciągle charakteryzuje się sezonowością.

Jak można uniknąć takiej pogoni za kompetencjami?
Wiele firm świetnie sobie z tym radzi. Doświadczony menedżer IT jest w stanie oszacować średnie miesięczne zapotrzebowanie na prace ABAP z dużym wyprzedzeniem. Potem pozostaje już tylko zaplanowanie budżetu i rozplanowanie prac. Zalety takiego modelu to możliwość wyznaczenia priorytetów i celów mniej ważnych, które można przesunąć w czasie. Dzięki równomiernemu rozplanowaniu prac unikamy problemów związanych z nawałem zadań w krótkim okresie.
Przy takim podejściu relacje z zewnętrznym dostawcą są mocniejsze – bez względu na to, czy jest to freelancer, czy duża organizacja świadcząca usługi w zakresie programowania ABAP. Może to się wiązać z niższym w skali roku kosztem zakupu takich usług.

Od 2006 r. klienci BCC, oprócz tradycyjnych konsultacji ABAP, mogą korzystać także z usługi ABAP Development Center. Przypomnijmy, na czym polega różnica.
ABAP Development Center zostało powołane właśnie po to, by realizować zlecenia związane z drobnym dewelopmentem systemu, jak choćby tworzenie formularzy czy prostych raportów.
Od tradycyjnych konsultacji ABAP DC odróżnia inny sposób pracy z klientem. Są to proste, powtarzalne zadania, realizowane zdalnie, zwykle na podstawie wcześniej przygotowanej specyfikacji. Specyfikacja może być przygotowana przez klienta jak również zlecona konsultantowi ABAP. Prace te wykonywane są przez projektantów-programistów ABAP wyspecjalizowanych w tego rodzaju zleceniach. W dużej firmie takich zadań jest do wykonania mnóstwo – zarówno podczas dużych projektów, jak i w takcie realizacji zadań związanych ze stałym rozwojem systemu. Wówczas zarządzanie ich realizacją, mimo powtarzalności zleceń, jest dużym wyzwaniem. Właśnie ten kłopot zdejmujemy z barków klienta, świadcząc dla niego usługę ABAP DC.
Programiści ABAP Development Center wspierają również duże projekty związane z konwersją danych, np. przy konsolidacji, migracji systemów lub rolloutach.

Jakiego rodzaju zlecenia są najczęstsze?
Obszarem, w którym często działają programiści ABAP DC, jest migracja danych. Jeden z naszych największych klientów, skandynawska firma z branży high tech, jest obecnie w trakcie reorganizacji i konsolidacji systemów IT na bardzo dużą skalę. Naszym głównym zadaniem u tego klienta jest opracowanie programów wspierających migrację danych finansowych z obecnych systemów SAP używanych w poszczególnych lokalizacjach koncernu do jednego, spójnego systemu. W tym przypadku jedynie rozmiar jest nietypowy, ponieważ obejmuje blisko 2500 dni konsultacji rocznie oraz migracje danych z 145 systemów wspierających działalność korporacji w 70 krajach.
Podobny projekt – konsolidacja systemów na dużą skalę toczy się obecnie w dużej firmie z sektora FMCG. Tam z kolei nasi programiści wykonują głównie prace związane z migracją danych podstawowych i transakcyjnych z lokalnego rozwiązania SAP do systemu korporacyjnego. Działania te są prowadzone w ramach trzech odrębnych spółek w trzech różnych krajach.
Poza tym klienci często powierzają nam zadania polegające na przepisaniu rozwiązań przygotowanych w systemach innych niż SAP na platformę SAP NetWeaver. Taki projekt realizowaliśmy choćby dla holenderskiej firmy HAI.
Ponadto programiści ABAP DC realizują prace związane z przeglądem wszystkich rozszerzeń pod kątem upgrade’u systemu, reorganizacji uprawnień oraz optymalizacji wydajności programów.
Wielu naszych zagranicznych klientów ma w ABAP DC „abonament”, w ramach którego realizujemy dla nich określoną liczbę dni konsultacji. Dzięki stałej umowie możemy lepiej planować pracę programistów – i zaoferować atrakcyjne warunki cenowe – lepsze niż przy tradycyjnym modelu rozliczeń.

Znaczna część usług ABAP DC jest realizowana dla firm zagranicznych. Czy nie przychodzą do nas dlatego, że w Polsce jest po prostu taniej?
Oczywiście cena naszych usług jest dla nich ważnym argumentem. Jednak gdyby tylko o to chodziło, to korzystaliby z usług programistów z Indii.
Przy stałym wsparciu programistycznym cena dnia konsultacji nie jest najważniejsza. Odpowiedzialny za kompleksowy rozwój systemu menedżer, wybierając partnera, kieruje się przede wszystkim terminowością, przejęciem odpowiedzialności za konkretny zakres prac w większym projekcie, gwarancją dostępności, kompetencjami – te argumenty decydują o rzeczywistej wartości usługi.
Przy stałej współpracy z ABAP DC klient ma pewność, że np. zaplanowane na 150 dni prace programistyczne w kluczowym momencie dużego projektu zostaną zrealizowane w zakładanym terminie.

Jak przez ostatnie dwa lata rozwinęło się ABAP Development Center?
Uruchamiając w 2006 r. ABAP Development Center, przewidywaliśmy, że zainteresowanie tą usługą będzie wzrastać, jednak skala wzrostu przekroczyła nasze oczekiwania. W ciągu ostatnich dwóch lat zatrudnienie w zespole realizującym usługi ABAP DC wzrosło trzykrotnie. W mijającym półroczu konsultanci CR zrealizowali prawie 2500 dni konsultacji.
Od zeszłego roku w ramach usługi ABAP DC na stale współpracujemy z 8 klientami. Ponad 50% zleceń świadczyliśmy dla klientów zagranicznych, w tym przede wszystkim z krajów Europy zachodniej i północnej.

ABAP Development Center BCC
Usługi ABAP Development Center polegają na przygotowywaniu w systemie SAP klienta niestandardowych rozwiązań, odpowiadających na jego indywidualne potrzeby. Specyfiką usługi jest to, że rozszerzenia ABAP są budowane przez programistów BCC w oparciu o gotową koncepcję, dostarczoną przez klienta lub przygotowaną przy wsparciu konsultanta rozwoju aplikacji z BCC. Programiści BCC zazwyczaj realizują prace zdalnie. Wszystko to pozwala na obniżenie kosztów i skrócenie czasu realizacji. W ramach ABAP BCC Development Center zapewnia klientom szybki czas reakcji, proste i przejrzyste zasady rozliczania.
Typowe zadania realizowane w ramach ABAP DC to m.in. tworzenie formularzy SAPscript oraz Smartforms; rozszerzenia istniejących obiektów i transakcji; przygotowywanie niewielkich rozszerzeń standardu SAP oraz prostych raportów czy interfejsów.

Rozmawiała Mirosława Huk, BCC

Nasza oferta

Nasze referencje

Poradniki

Aktualności

Napisz do nas Zadzwoń Wyślij email






    1. Dane osobowe przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. – ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
    2. Administratorem Danych Osobowych jest All for One Poland sp. z o.o. z siedzibą w Złotnikach, ul. Krzemowa 1 62-002 Suchy Las. Dane kontaktowe do Inspektora Ochrony Danych: iod@all-for-one.com.
    3. Zgoda na przetwarzanie danych jest dobrowolna, ale niezbędna w celu kontaktu. Zgodę można wycofać w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem
    4. Dane będą przetwarzane do realizacji określonych powyżej celów i do momentu wycofania niniejszej zgody, a dostęp do danych będą miały tylko wybrane osoby posiadające stosowne upoważnienie do ich przetwarzania.
    5. Każda osoba podając dane osobowe ma prawo dostępu do treści swoich danych i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania i przenoszenia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania i prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych.
    6. Każda osoba, której dane są przetwarzane, ma prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego jakim jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa).
    7. Dane osobowe mogą być udostępniane innym jednostkom należącym do grupy kapitałowej, do której należy All for One Poland sp. z o.o. – również znajdujących się poza Europejskim Obszarem Gospodarczym, w celach marketingowych. All for One Poland zapewnia, że dane przekazywane tym podmiotom są właściwie zabezpieczone, a osoba, której dane są przetwarzane, ma prawo do uzyskania kopii udostępnionych danych oraz informacji o miejscu udostępnienia danych.

    61 827 70 00

    Biuro jest czynne
    od poniedziałku do piątku
    w godz. 8:00 – 16:00 (CET)

    Kontakt ogólny do firmy
    office.pl@all-for-one.com

    Pytania o produkty i usługi
    info.pl@all-for-one.com

    Pytania na temat pracy i staży
    kariera@all-for-one.com

    This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.