Takiego roku – dużych inwestycji, powiększenia zespołu i wzrostu przychodów, BCC nie odnotowało w swej 12-letniej historii. Przychody BCC wzrosły do 37,5 mln zł, a łącznie ze spółką zależną 7milowy – do 43,4 mln. Daje to w porównaniu do 2005 roku 40% wzrost, a razem z 7milowym – nawet 46%.
Klient prawdziwą miarą
„Jesteśmy ambitną, niezależną firmą konsultingową, która stawia sobie za cel bycie liderem rynku SAP pod względem jakości usług, a jednocześnie powiększanie udziału w rynku. Cieszymy się z 40% wzrostu przychodów w 2006 r. Traktujemy to jako premię od naszych Klientów, którzy dali nam sygnał, że wcześniejsze inwestycje były trafione i z ich punktu widzenia przydatne. Jednak to nie większy wynik finansowy jest tym, co było najważniejsze w minionym roku” – mówi Bartłomiej Buszczak, Dyrektor Generalny.
W odróżnieniu od większości konkurentów, BCC nie jest częścią międzynarodowej korporacji. Dlatego wzrost przychodów czy udziałów w rynku, określany przez centralę, nie jest bezwzględnym, „objawionym” z góry celem i punktem odniesienia wszystkich innych działań. Jako niezależna firma możemy samodzielnie kształtować strategię, z korzyścią dla Klientów. Dzięki temu w 2006 r. mogliśmy się koncentrować na inwestycjach w rozwój firmy, które zaprocentują dla nas i dla naszych Klientów w kolejnych latach.
Piotr Płóciennik, Dyrektor ds. Współpracy z Klientami BCC, zaznacza: „Myślę, że dla Klienta ważny jest szeroko pojęty potencjał partnera, z którym chce się wdrażać, rozwijać i utrzymywać system. To suma doświadczeń firmy i kompetencji poszczególnych ludzi, wielkość zespołu, organizacja i procedury, wreszcie zaplecze techniczne – rozwój w tych wszystkich obszarach pozwala lepiej obsługiwać Klienta”.
Wzrost kompetencji
Rynek usług SAP w Polsce jest znacznie bardziej dojrzały niż 5-7 lat temu. Świadomość i oczekiwania przedsiębiorstw wzrosły, podobnie jak liczba specjalistów od SAP. Firm, które potrafią poprawnie skonfigurować system, jest więcej niż kiedyś.
Obecnie prawdziwą wartość firmy konsultingowej można ocenić w przedsięwzięciach szczególnie wymagających: kompleksowych projektach SAP w firmach o rozbudowanej strukturze, międzynarodowych projektach SAP, przedsięwzięciach związanych ze zmianami organizacyjnymi, wreszcie w projektach innowacyjnych, pionierskich w danym zakresie.
Wśród ciekawszych przedsięwzięć prowadzonych w 2006 r. przez BCC w Polsce można wymienić m.in. kompleksowe wdrożenie SAP w Horteksie (pierwsza w Polsce migracja z Oracle do mySAP ERP), wdrożenie SAP dla zakładu kuźniczego Celsa Huta Ostrowiec – z zaawansowanymi funkcjami planowania produkcji, pierwszy w Polsce projekt w zakresie SAP e-Recruiting, przedsięwzięcia w oparciu o SAP NetWeaver i SAP Business Intelligence, a także nowatorskie projekty m.in. dla firmy Żabka.
Wśród projektów międzynarodowych warto wspomnieć wdrożenie w Antalis w 4 krajach Europy Środkowej. Kolejne tego typu projekty BCC realizowało dla dwóch oddziałów koncernu z branży FMCG – na Półwyspie Bałkańskim i w Azji Wschodniej. Co prawda od lat polscy specjaliści, również z BCC, uczestniczyli w projektach SAP za granicą. Jednak dotychczas niezmiernie rzadko zdarzało się, by polska firma wdrożeniowa zarządzała dużym przedsięwzięciem SAP w innym kraju.
„Realizacja wymagających projektów jest dla nas najlepszą drogą do rozwijania kompetencji zespołu. Można powiedzieć, że w ogniu hartuje się stal. Jeśli Klient planuje wdrożenie SAP w kilku krajach regionu czy pierwsze wdrożenie danej funkcjonalności w Polsce lub też oczekuje eksperckiego podejścia, mocno zorientowanego nie na techniczny, lecz na biznesowy efekt wdrożenia – jestem przekonany, że BCC jest obecnie najlepszym partnerem w kraju” – mówi Piotr Płóciennik.
Wzrost zespołu
W 2006 r. liczba konsultantów BCC wzrosła z 83 do 120 – zatem o 45%. To przekłada się na zwiększenie potencjału firmy, który teraz pozwala realizować największe przedsięwzięcia SAP.
„Część osób, które zasiliły nasz zespół, ma duże doświadczenie w SAP i w biznesie. Jednak większość nowo przyjętych to osoby młode, nieraz świeżo po studiach, które bardzo szybko chłoną wiedzę i dobre praktyki, pracując pod nadzorem doświadczonych mentorów. O postępach naszych nowych pracowników świadczy fakt, że wielu z nich zdobywa certyfikat SAP w swoim obszarze już po kilku miesiącach od rozpoczęcia pracy w BCC. Zdecydowana większość zespołu BCC to konsultanci certyfikowani, którzy udowodnili swoje kompetencje, zdając trudny egzamin zgodnie z wymagającymi normami SAP AG i innymi uznanymi standardami świata biznesu. Ponadto konsultanci potwierdzają swoją wiedzę biznesową innymi uznanymi certyfikatami, zdając wymagające egzaminy z zakresu łańcucha dostaw, zakończone dyplomem według standardów APICS, lub z zarządzania projektami, potwierdzone przez PMI. Certyfikaty, oprócz setek dni pracy przy projektach zewnętrznych, stanowią dodatkowe, niezależne uznanie wiedzy naszych pracowników. Posiadanie takich certyfikatów w niektórych firmach bywa wyjątkiem, a w BCC jest regułą” – stwierdza Maciej Mazuruk, Dyrektor Działu Konsultingu BCC.
W branży konsultingowej rotacja kadr jest bardzo duża. Dobry pracodawca zapewnia możliwości rozwoju i awansu w rozwijającej się organizacji, a także uczestnictwo w ambitnych projektach. W 2006 r. w BCC rozpoczęło pracę 37 konsultantów, a odeszła 1 osoba. Takie środowisko pracy zostało docenione w konkursie Inwestor w Kapitał Ludzki. BCC po raz czwarty zdobyło godło tego programu, organizowanego przez Instytut Zarządzania i TNS OBOP. Firma jest jedyną z branży konsultingowej nagradzaną corocznie tym godłem. „Myślę, że dla Klientów ważne są nie tylko kompetencje, ale i stabilność kadry partnera konsultingowego. Staramy się tworzyć przyjazne środowisko pracy, bo tylko w ten sposób możemy stawiać na długoterminowe relacje z Klientami” – zauważa Maciej Mazuruk.
Outsourcing – bezpieczeństwo i niezawodność
W Dziale Usług Outsourcingowych BCC liczba konsultantów zwiększyła się o połowę. Również tutaj priorytetem był szybki transfer wiedzy i kompetencji, a dowodem na to – zdobyte certyfikaty SAP. Konsultanci pracują w 6 zespołach, specjalizujących się we wsparciu SAP w poszczególnych obszarach aplikacyjnych (serwis aplikacyjny) i technicznych (administracja systemami).
Waldemar Sokołowski, Dyrektor Działu Usług Outsourcingowych, komentuje: „Uważam, że BCC jest obecnie najbardziej dynamicznie rozwijającym się dostawcą na polskim rynku usług serwisowych i outsourcingowych SAP. Znacznie powiększyliśmy zespół i liczbę obsługiwanych Klientów. Wdrożyliśmy restrykcyjny System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji. Otworzyliśmy nowe centrum przetwarzania danych”.
Siedziba firmy została przeniesiona do Nickel Technology Poznań Park w podpoznańskich Złotnikach. Powstało tam współfinansowane ze środków unijnych centrum przetwarzania danych, w oparciu o które BCC świadczy usługi hostingu. System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji został certyfikowany według standardu ISO 27001 (jeden z pierwszych w Polsce takich certyfikatów).
„Inwestycje osobowe, techniczne i organizacyjne mają jeden cel – zwiększenie bezpieczeństwa prowadzenia biznesu przez Klientów wspieranych przez nasze centrum outsourcingowe”. – podkreśla Waldemar Sokołowski.
Rok 2006 przyniósł 14 kontraktów na serwis aplikacyjny SAP (w tym m.in. z takimi firmami jak Kompania Piwowarska, Knauf, Pfeifer & Langen, Valeo, Herlitz), 7 kontraktów na wsparcie lub outsourcing administracji SAP (w tym Wolters Kluwer, Cehave Pasze, Herlitz), a także 3 kontrakty na hosting SAP (w tym dla Scaninter w Polsce, Finlandii i Niemczech).
W stronę przyszłości
Ubiegły rok był kolejnym rokiem istotnego wzrostu przychodów. Piotr Rogala, Dyrektor Finansowy BCC, zaznacza: „Nasi Klienci, oczekujący od partnera konsultingowego stabilności działania w dłuższym okresie, mogą czuć się bezpiecznie. Temu też służą ostatnie zmiany w strukturze właścicielskiej BCC – członkowie kierownictwa zostali udziałowcami BCC. Stery firmy są w pewnych rękach, konsekwentnie realizujemy naszą strategię”.
O planach mówi Bartłomiej Buszczak: „Zamierzamy dalej inwestować we wzrost potencjału kadrowego. Spodziewamy się rozpocząć wiele kolejnych ambitnych projektów. Oczekujemy zawarcia wielu kontraktów na stałe usługi serwisu i outsourcingu. Będziemy zwiększać obecność w innych krajach, ale nie zmienia to faktu, że najważniejszym obszarem naszego działania jest Polska. W 2007 r. zamierzamy umocnić pozycję BCC jako lidera rynku usług SAP w Polsce”.