Isuzu Motors Polska sp. z o.o., tyski producent silników Diesla, dokonał przy wsparciu BCC modyfikacji modelu elektronicznej komunikacji z japońskimi dostawcami. Rozwiązanie jest wspierane przez użytkowany w Isuzu system SAP R/3 w wersji 4.6c.
Fabryka silników w Tychach, której głównym udziałowcem jest koncern General Motors, realizuje zakupy komponentów produkcyjnych u kilkudziesięciu stałych dostawców. Zamawianie odbywa się za pośrednictwem centrum dystrybucyjnego w Japonii, które kompletuje dostawy od różnych kontrahentów i przeprowadza ich wysyłkę do polskiej spółki.
Dotychczas cały proces zakupów był silnie scentralizowany – tyska fabryka składała zamówienia w centrum dystrybucyjnym. Centrum dystrybucyjne przekazywało zamówienia do poszczególnych dostawców. W celu skrócenia czasu realizacji dostaw i usprawnienia łańcucha logistycznego, Isuzu Motors Polska podjęło decyzję o decentralizacji generowania zamówień. Obecnie polska spółka przesyła zamówienia bezpośrednio do dostawców.
Całość procesu jest obsługiwana przez system SAP R/3. Komunikacja z dostawcami odbywa się za pośrednictwem portalu internetowego, do którego trafiają tygodniowe zamówienia z Tych oraz tygodniowe plany odbiorów, opracowane przez centrum dystrybucyjne odpowiedzialne za transport..
W ramach zrealizowanych dla Isuzu Motors Polska prac BCC dokonało zmian w systemie SAP R/3, które pozwalają na generowanie z systemu SAP R/3 zamówień bezpośrednio do portalu dostawców. Dane o zamówieniu, przesyłane kanałem EDI w formie elektronicznego komunikatu IDOC, są wykorzystywane przez dostawców do przygotowania dostawy oraz do wystawienia faktury dla polskiej spółki. Następnie centrum dystrybucyjne kompletuje na podstawie tych danych dostawę dla Isuzu Motors Polska. Do kompletacji dostawy używana jest funkcjonalność SAP R/3 o nazwie Handling Unit Management (HUM). BCC przygotowało rozszerzenie standardowej funkcji obsługi dostaw przychodzących z HUM, które umożliwia obsługę dostawy z centrum dystrybucyjnego w referencji do dokumentów zamówień (wielu dostawców) za pomocą jednego dokumentu dostawy.
Decentralizacja procesu nabywania była możliwa dzięki rozszerzeniu procesu obsługi komunikacji EDI w systemie SAP R/3, uwzględniającym komunikację z wieloma dostawcami. Dodatkowo, poprzez automatyczną rejestrację w SAP R/3 informacji o stanie dostaw, przekazywanych drogą elektroniczną, Isuzu Motors Polska będzie dysponować bieżącymi danymi usprawniającymi proces planowania i kontroli produkcji.
Jakub Borowczyk, Kierownik Działu Informatyki tyskiej firmy, ocenia: „Dzięki zmianie w modelu zamawiania, oraz dokonanym przez BCC modyfikacjom w użytkowanych przez nas rozwiązaniach SAP R/3, czynimy kolejny krok w usprawnieniu procesów logistycznych. Wykorzystanie danych z systemu SAP R/3 do komunikacji pomiędzy polską spółką, naszymi dostawcami i japońskim centrum dystrybucyjnym wpływa na usprawnienie współpracy. Automatyzacja oznacza znacznie mniej pracy z wprowadzaniem danych, a możliwość powstania błędów w dokumentach spada praktycznie do zera”.