Duże doświadczenie BCC w tworzeniu i rozwoju aplikacji wspierających procesy biznesowe doceniają zwłaszcza te firmy, które oczekują, że niezależnie od wykorzystanej platformy technologicznej wypracowane rozwiązanie elastycznie wkomponuje się w istniejące środowisko systemowe. Od nowego roku w BCC funkcjonuje nowy Dział Rozwoju Oprogramowania. O powodach jego powołania i głównych zadaniach BCC Software Factory rozmawiamy z jego szefem, Michałem Kunze.
Marka BCC w oczywisty sposób kojarzona jest na rynku z usługami SAP i z outsourcingiem IT. Skąd zatem pomysł na rozszerzenie oferty o usługi programistyczne?
Już od dawna – odpowiadając na zapytania klientów i obserwując ich potrzeby w zakresie rozwiązań IT dla biznesu – tworzymy rozwiązania dedykowane, np. rozszerzenia SAP realizowane w technologii ABAP. Takich projektów – mniejszych i większych – zrealizowaliśmy setki w ciągu ostatnich kilkunastu lat.
Ponadto na bazie współpracy z wieloma klientami przygotowaliśmy ponad 30 produktów autorskich, które są rozszerzeniami standardu SAP. W ramach tak zwanej oferty BCC EXTRA mamy takie rozwiązania, jak e-Deklaracje w SAP HR czy EasyBanking, pozwalający na integrację online SAP z systemami bankowości elektronicznej.
Co więcej, w niektórych przypadkach potrzeba biznesowa okazywała się na tyle uniwersalna, że nasze rozwiązania mogły być wykorzystywane zarówno w firmach pracujących z SAP, jak i korzystających z innych systemów ERP. Tu dobrym przykładem może być platforma do komunikacji elektronicznej Edistrada. Konsultanci BCC, którzy mają na koncie dziesiątki projektów integracji SAP z różnymi platformami EDI, dobrze poznali ich mocne i słabe strony. Zgromadzona wiedza posłużyła do opracowania autorskiego rozwiązania, z którego dziś korzysta wiele firm, pracujących z różnymi systemami.
Takich inicjatyw – tworzenia aplikacji biznesowych odpowiadających na różne potrzeby szczególnie większych organizacji pojawiło się w Grupie BCC więcej. Warto tu choćby wymienić BCC ECM wspierające elektroniczne przetwarzanie, archiwizację i obieg dokumentów oraz informacji czy BeeOffice – innowacyjny program do prowadzenia codziennych spraw biurowych.
Skoro BCC z powodzeniem realizuje takie prace od dawna, dlaczego właśnie teraz został utworzony odrębny Dział Rozwoju Oprogramowania?
Celem powołania nowego działu było zebranie tych inicjatyw i kompetencji – dotychczas rozproszonych w organizacji. W ten sposób nie tylko podkreślamy rangę tej linii biznesowej firmy, ale też chcemy oddać do dyspozycji naszych klientów zespół architektów i programistów z dużym doświadczeniem i o szerokich kompetencjach programistycznych, skoncentrowany na rozwoju oprogramowania.
Naszą intencją jest odciążenie klienta od konieczności angażowania się w szczegółowe wybory co do technologii czy języka oprogramowania. Klient przedstawia nam potrzebę biznesową, zaś naszą rolą jest zaproponowanie optymalnego rozwiązania, w takiej lub innej technologii.
Co więc składa się na ofertę BCC w zakresie rozwoju oprogramowania?
Oprócz takich rozwiązań jak wymieniane już Edistrada, BCC ECM czy BeeOffice przygotowujemy rozwiązania zarówno szyte na miarę dla klientów (tzw. custom development), jak i bazujące na standardowych platformach, np. Sharepoint, SAP.
Specjalizujemy się w rozwiązaniach obsługujących niestandardowe potrzeby. Nasi konsultanci mają szerokie kompetencje w różnych technologiach, więc jesteśmy w stanie zaproponować optymalną, która najlepiej sprawdzi się w konkretnym przypadku. Tym, co nas wyróżnia, jest też duża wiedza biznesowa, którą wykorzystujemy, tworząc koncepcję rozwiązania.
Wielu klientów na pewno ma do czynienia z dylematem: rozwiązanie on-premise, na własnej platformie, w outsourcingu czy wręcz w chmurze. Jak ma się do tego oferta BCC w zakresie rozwoju oprogramowania?
Nie sądzę, żeby istniała jedna, uniwersalna odpowiedź na pytanie, czy lepiej jest utrzymywać rozwiązanie na własnej platformie, czy u outsourcera. Istotne jest to, że w BCC oferujemy wsparcie dla każdego z tych wariantów.
Dlatego, oprócz projektowania i tworzenia aplikacji, oferujemy także usługi hostingu zarządzanego w BCC Data Centers. Zapewniamy też wsparcie serwisowe dla użytkowników, i to zarówno dla stworzonych przez nas aplikacji, jak i tych działających już u klienta.
Z kolei w przypadku naszych produktów autorskich, jak BCC Enterprise Content Management, BeeOffice czy Edistrada, klient może wybrać dogodny dla siebie model użytkowania – on-premise, w hostingu lub też jako Software as a Service. Najczęściej rekomendujemy dla klientów właśnie ten ostatni model. Klient po prostu korzysta z rozwiązania – my zaś zapewniamy całą resztę: utrzymanie i administrację, serwis i rozwój o nowe funkcje.
Jakie firmy są głównymi adresatami tej oferty?
Mamy kilkanaście lat doświadczeń w rozwoju systemów dla wiodących firm polskich i zagranicznych. Naprawdę dobrze znamy realia biznesowe i wymagania użytkowników. To pozwala nam kierować naszą ofertę rozwoju oprogramowania do przedsiębiorstw z różnych branż i na każdym etapie rozwoju.
Z kolei dla firm pracujących z SAP nasza oferta jest komplementarna do usług rozwojowych w tym zakresie, jakie są realizowane w innych zespołach BCC.
Co rozumiesz pod określeniem „oferta komplementarna”?
Gdy klient oczekuje budowy rozwiązania w technologii SAP lub chociażby integracji rozwiązania z SAP, nasze atuty jako dostawcy są godne uwagi. To eksperckie kompetencje w zakresie technologii i aplikacji SAP, w tym budowy rozwiązań dedykowanych dla klienta, np. w technologii ABAP, a także ekspercka wiedza w obszarze integracji SAP z innymi aplikacjami i wieloletnie doświadczenie.
Do tego dodajmy kolejny argument, związany z pewnym komfortem klienta, a także bezpieczeństwem i zakresem odpowiedzialności. Jeden dostawca odpowiedzialny za rozwój oprogramowania i jego integrację z systemami SAP to mniej stron zaangażowanych w projekt, a to z kolei gwarantuje, że unikniemy problemów na styku różnych rozwiązań. Nie będzie przerzucania odpowiedzialności. Mniej zaangażowanych stron to także szansa, że rozwiązanie będzie gotowe szybciej.
Podobnie ma się sprawa w wypadku serwisu czy rozwoju. Jeden punkt kontaktu w odniesieniu do serwisu standardowych aplikacji SAP i rozwiązań szytych na miarę to jednoznaczne przypisanie odpowiedzialności i gwarancja szybszego rozwiązywania problemów.
Firm tworzących oprogramowanie na zamówienie jest na rynku dużo. Czym BCC Software Factory wyróżnia się na tym tle?
U źródeł aplikacji informatycznych najczęściej leży dostrzeżenie i zdefiniowanie jakiejś potrzeby – czynności, usługi, procesu – którą można wyodrębnić i zinformatyzować. W wypadku aplikacji dla biznesu bardzo rzadko się zdarza, że funkcjonują one niezależnie od innych, już istniejących rozwiązań. Zwykle stają się częścią większej całości systemów, aplikacji, rozszerzeń. W tym się specjalizujemy – budowaniu rozwiązań, które realizują swoje podstawowe zadania, a równocześnie mogą stanowić element złożonego pejzażu systemów.
Wyróżnia nas też model pracy. Stworzyliśmy autorską metodykę rozwoju oprogramowania, w której duży nacisk kładziemy na dokładne rozpoznanie rzeczywistych potrzeb klientów, jakość tworzonych rozwiązań oraz dokumentację. Aplikacja biznesowa, działająca w złożonym środowisku IT po prostu musi być niezawodna.
To także argument przemawiający na naszą korzyść w firmach z SAP. Są one przyzwyczajone do pewnego standardu prowadzenia projektów, czy to wdrożeniowych, czy też rozwojowych. Mają też wysokie wymagania, jeśli chodzi o dokumentację rozwiązań, instrukcje i szkolenia dla użytkowników. Od programistów oczekuje się przede wszystkim dobrego warsztatu i kreatywności. My w BCC dokładamy do tego także wysokie standardy pracy, oparte na światowych best practices i poparte naszym doświadczeniem.
Rozmawiała: Mirosława Huk, Grupa BCC