Wzrost firmy = większa ilość danych

Rozwój systemów SAP w firmie Hortex na przestrzeni lat spowodował pojawienie się wielu pytań. Czy dotychczasowa baza danych umożliwia rozwój? Co z wydajnością systemów przy takiej dynamice wzrostu danych? Czy migracja do HANA może się opłacać? Czy jest to realne? Co z wielkością bazy MaxDB?

W ciągu pięciu lat funkcjonowania systemów SAP Hortex-u w All for One Data Centers wolumen bazy danych wzrósł odpowiednio o 104% dla ERP i 105% dla BW.

Wzrost ten byłby jeszcze większy, gdyby nie stałe prace optymalizacyjne administratorów SNP (aktualnie All for One Poland), polegające na porządkowaniu danych. Dobre praktyki, wiedza z zakresu Data Volume Management wraz z wykorzystaniem mechanizmu archiwizacji oraz regularne usuwanie niepotrzebnych technicznych danych zapobiegały wzrostowi kosztów utrzymania platformy.

Wirtualizacja, z której SNP korzysta od 2007 roku, umożliwia zagwarantowanie zasobów dla systemów klientów, utrzymywanych w All for One Data Centers. Wzrost mocy obliczeniowej CPU, ilości pamięci RAM i, co najważniejsze w przypadku baz danych, migracje zasobów macierzowych, dokonywane są online bez przerw i niedogodności z tym związanych. W ten sposób, niezauważalnie dla pracy produkcyjnej SAP, administratorzy utrzymywali systemy Hortexu w dostępności przy jednoczesnym optymalnym ich działaniu. Najważniejszy priorytet – dostępność systemów 24 h/7 dni w tygodniu niemal 365 dni w roku – był spełniany.

Niestety, dla systemu BW Hortexu, technologia MaxDB miała spore ograniczenia. Coraz bardziej były odczuwalne ograniczenia BW w wersji NW7.0. Prężnie działający Hortex oczekiwał większej wydajności raportowania, a technologia, zwłaszcza w kontekście wydajności bazy, była już u kresu swoich możliwości. Do tego doszło kończące się w grudniu 2017 roku wsparcie SAP dla systemu BW. W tej sytuacji przejście na bazę danych HANA stało się dla Hortexu jednocześnie koniecznym i optymalnym rozwiązaniem.

HANA – sposób na odchudzenie

W lutym 2016 roku nasi konsultanci wykonali pierwsze raporty sizingowe na systemach Hortex, m.in. /SDF/HDB_SIZING. Symulacja zapotrzebowania na dyski i pamięci RAM była obiecująca. Dla obu systemów szacunki zakładały spadek zapotrzebowania na dyski do około 18–23% w przypadku ERP i 15–38% w przypadku BW.

Hortex zdecydował się na migrację w kwietniu 2017 roku. Biorąc pod uwagę wyniki raportów, w SNP przygotowaliśmy ostateczną ofertę migracji systemów SAP Hortex-u na HANA. Zaproponowaliśmy podtrzymanie wcześniej obowiązującego modelu rozliczeń, opartego na liczbie użytkowników i wielkości bazy danych – bez limitu ilości procesorów i pamięci RAM. Przedstawiciele Hortex-u zaakceptowali ten model rozliczeń, i po ustaleniu szczegółowych warunków, przystąpiliśmy do działania.

Plan, wykonanie, start

Prace migracyjne zostały zaplanowane na czas przerwy w zakładach produkcyjnych Hortexu. Było to możliwe dzięki opcji DMO (Database Migration Option). Upgrade i migracja nastąpiły w jednym procesie, przy czym upgrade został wykonany na systemie źródłowym w czasie pracy produkcyjnej, tj. na instancji „shadow” bazy danych MaxDB. Sama migracja nastąpiła w wyznaczonym oknie, tj. dane biznesowe zostały przeniesione do bazy danych HANA. Migracja z upgradem została wykonana dla pejzaży ERP (3 systemy) i BW (2 systemy).

W projekt po stronie SNP (aktualnie All for One Poland) zaangażowane zostały zespoły BASIS i aplikacyjne, a po stronie Hortex – użytkownicy kluczowi wykonywali scenariusze testowe w celu weryfikacji poprawności procesu. Całość przedsięwzięcia, dzięki determinacji i zaangażowaniu obydwu stron, została wykonana w 8 tygodni. Całość prac zakończyła się w lipcu 2017 roku.

Ewa Kaczor, Manager ds. SAP, Hortex

Głęboki oddech
Z punktu widzenia naszej organizacji proces migracji na nową platformę stał się koniecznością. Dotychczasowa baza MaxDB przestała być sprawnym fundamentem dla operacji biznesowych oraz środowiska raportowania i analiz. W ERP wybrane raporty mogły być wykonywane tylko w trybie wsadowym – w tym np. rejestr VAT i raporty związane z zamknięciem miesiąca. W BW wyznaczenie wolnego przedziału czasowego dla nowych ładowań stało się już niemożliwe. Czas wykonywania raportów niejednokrotnie zniechęcał użytkowników do korzystania z BW.
Migracja do bazy SAP HANA pozwoliła naszej firmie „wziąć głęboki oddech”. Zarówno po stronie ERP jak i BW odczuliśmy znaczący komfort w wykonywaniu operacji biznesowych jak i raportowaniu. Raporty wykonują się zdecydowanie szybciej, bez konieczności przechodzenia w tryb backgroundowy. Doskonałym przykładem obrazującym tę różnicę w ERP jest raport rozliczenia księgi materiałowej. Dotychczas proces wykonywał się ok. 4 godzin – obecnie trwa max. 20 minut. Śmiało też można powiedzieć, że zyskaliśmy nowe BW. Nie ma już problemów wydajnościowych a czas generowania raportów wciąż pozytywnie zaskakuje użytkowników.
Ewa Kaczor, Manager ds. SAP, Hortex

Efekty

Podsumowując wielkości – po migracji ERP ważył 24% źródła, a BW 11% źródła. Tak wielki spadek niezbędnej przestrzeni dyskowej przełożył się na ograniczenie kosztów utrzymania systemów.  Jednocześnie zniknęły ograniczenia wydajnościowe dla raportowania i innych czynności obciążających system. Systemy Hortex-u na bazie SAP HANA działają sprawnie, a koszty utrzymania mieszczą się w rozsądnych cenach.

Grupa Hortex koncentruje się na produkcji soków, nektarów i niegazowanych napojów owocowych, mrożonych warzyw i owoców oraz koncentratu soków owocowych.

Jest liderem na krajowym rynku mrożonych warzyw i owoców, wiceliderem na rynku soków, nektarów i napojów. Od lat wychodzi naprzeciw nowym trendom i z zaangażowaniem tworzy pyszne, innowacyjne produkty. Systematycznie pracuje nad poszerzeniem portfolio, w którym obecnie ma ponad 80 wariantów soków, nektarów i napojów oraz blisko 80 mrożonek.