Jednym z czasochłonnych aspektów pracy działów IT jest przygotowanie i konfiguracja urządzeń końcowych. Proces ten jest szczególnie uciążliwy, czasochłonny i może być frustrujący w przypadku wielokrotnego, powtarzalnego wykonywania tych samych czynności. Generuje on również koszt transportu urządzeń do działu IT i późniejszego wysłania ich do użytkownika końcowego.
Ten problem rozwiązało wdrożenie usługi Microsoft Autopilot. Jednym z kluczowych usprawnień było skrócenie czasu potrzebnego na konfigurację nowych urządzeń. Dzięki wdrożonej usłudze każdy nowy komputer czy smartfon jest automatycznie konfigurowany na podstawie wcześniej ustalonych polityk. Autopilot pobiera wymagane aplikacje i konfiguracje bezpośrednio z serwera w chmurze obliczeniowej Microsoft, a wszystkie ustawienia bezpieczeństwa, konta użytkownika i inne parametry są automatycznie przypisane do danego urządzenia.
Ponieważ cały proces odbywa się zdalnie, nie ma potrzeby fizycznego kontaktu administratorów z urządzeniami. Możliwe jest więc np. wysłanie nowego sprzętu bezpośrednio od dostawcy do użytkownika końcowego i takie skonfigurowanie usługi, aby przy pierwszym uruchomieniu urządzenia usługa automatycznie skonfigurowała nowy sprzęt, wysyłając niezbędne oprogramowanie i ustawienia na urządzenie. Autopilot może być również używany do zdalnego przywracania urządzeń do stanu fabrycznego, aby mogły być one ponownie wykorzystane w organizacji przez innych użytkowników, zachowując przy tym firmowe polityki i ustawienia.
W efekcie wdrożenia GS1 Polska zyskało możliwość monitorowania stanu aplikacji w panelu Intune, sprawdzenia na wskazanych urządzeniach statusów instalacji czy też wydzielenia grup użytkowników, do których dane aplikacje powinny trafić. W naszym projekcie skupiliśmy się głównie na aplikacjach obsługiwanych przez urządzenia z systemami Microsoft Windows oraz Android, istnieje jednak również możliwość ich konfiguracji dla systemów macOS oraz iOS/iPadOS.
W odniesieniu do systemów Windows mamy dwie drogi dodania aplikacji do Autopilota. Możemy skorzystać z aplikacji pochodzących bezpośrednio z oficjalnego sklepu Microsoft Store albo w przypadku aplikacji, które korzystają z formatu EXE, MSI lub innego instalatora, przygotować odpowiednią paczkę. W tym wypadku wykorzystaliśmy narzędzie Microsoft Win32 Content Prep Tool, które umieszcza pliki w jednolitej paczce (tzw. pakowanie) do odpowiedniego formatu (.intunewin). Rozwiązanie to znajduje zastosowanie w przypadku rozpowszechniania na urządzenia końcowe niestandardowych aplikacji biznesowych, starszych programów lub aplikacji, które nie są dostępne w Microsoft Store.
W naszym wdrożeniu wykorzystaliśmy obie drogi dodania aplikacji do Autopilota, który następnie rozdystrybuował aplikacje na urządzenia końcowe. Administratorzy GS1 Polska mieli przygotowali listę aplikacji, które miały zostać zainstalowane na danych typach urządzeń w organizacji.
W przypadku sprzętów opartych na systemie operacyjnym Android sytuacja jest prostsza, gdyż odnosi się głównie do aplikacji publicznych dostępnych w Google Play. Organizacje zarządzane przez Intune wykorzystują specjalna wersję Google Play, czyli Managed Google Play. Umożliwia ona administratorom wyszukiwanie i dodawanie publicznych aplikacji bezpośrednio z Google Play do Intune. Możliwe jest wskazanie aplikacji, które użytkownicy będą mieli z automatu zainstalowane na swoich urządzeniach, bez konieczności ręcznego instalowania ich ze zwykłego sklepu Google Play. Współpraca Intune z Managed Google Play pozwala na zatwierdzanie oraz zdalne aktualizowanie aplikacji.