Projekt migracji do SAP S/4HANA dla King Abdullah University of Science and Technology realizowaliśmy w ramach Digital Transformation Center All for One Poland. Ten wyspecjalizowany w projektach transformacyjnych SAP zespół wykonał już ponad 170 tego typu projektów, w tym ponad 80 migracji do SAP S/4HANA. Zespół tworzy ponad 50 doświadczonych konsultantów podzielonych na kilka zespołów, dodatkowo wspieranych ekspertami od różnych obszarów i technologii SAP.
Z mojej perspektywy do jednego z większych wyzwań tego projektu trzeba zaliczyć specyfikę i nietypowe podejście do Partnera Biznesowego – w tym wypadku byli to także studenci. Harmonizacja tej roli wymagała ścisłej współpracy z klientem w celu zbudowania kompleksowego procesu zarządzania cyklem życia studenta, czyli wdrożenia przestrzeni nazw zaprojektowanej do obsługi tego typu podmiotów (Student’s Lifecycle Management). Dodatkowo wymaganiem klienta było użycie zharmonizowanego i unikalnego identyfikatora dla Partnera Biznesowego w całym systemie pejzażu systemów, nie tylko w SAP, ale także poza SAP.
Zadanie harmonizacji partnera biznesowego z wykorzystaniem ID klienta wykonaliśmy przy użyciu narzędzia Harmonization Cockpit. Przy ścisłej współpracy z klientem opracowaliśmy algorytm identyfikacji złotych rekordów (golden records) wraz z całą logiką mapowania danych. Harmonizacja została powiązana z danymi studentów, w zależności od wykorzystywanych danych (np. granty). Mając do dyspozycji numery studentów oraz dane partnera biznesowego, nowe mapowanie do ID klienta musiało spełnić wymagania identyfikacji złotych rekordów.
Do wyzwań tego projektu trzeba zaliczyć specyfikę i nietypowe podejście do Partnera Biznesowego – w tym wypadku byli to także studenci.
Dodatkowym wymaganiem po stronie SAP IS (Industry Solution) dla modułu SLCM (dane studentów) było zachowanie starej wartości identyfikatora studentów na potrzeby przyszłych audytów czy też zgodności wstecznej względem interfejsów uczelnianych (web services).
Kolejne duże wyzwanie to wieloobszarowość projektu, obejmująca – oprócz „typowych modułów”, jak finanse, kontroling i sprawozdawczość finansowa (SAP RAR), sprzedaż i dystrybucja, gospodarka materiałowa oraz remonty, także rzadziej wykorzystywane narzędzia, jak zarządzanie nieruchomościami (Flexilbe Real Estate Management) oraz zrządzanie funduszami i grantami (Funds & Grants Managements). Dodatkowo wykonywaliśmy integrację z SAP SuccessFactors i OpenText.
Równolegle do zadań zespołu migracyjnego nasz zespół specjalistów od wdrożeń i rozwoju SAP był odpowiedzialny za wszelkie zadania związane z przyszłą infrastrukturą klienta oraz wdrożeniem dodatkowych narzędzi współpracujących z S/4HANA. Jednym z takich obszarów jest SAP Fiori, nakładka na system ERP, dzięki której dane są prezentowane w przejrzysty i czytelny sposób. To nowoczesny interfejs, który sprawia, że korzystanie z oprogramowania jest łatwe nawet dla technologicznego laika.
Podczas weekendu go-live doszło do incydentu związanego z niekontrolowaną zmianą danych przez uruchomione zadanie klienta w tle (background job), co przełożyło się na brak poprawnie zapisanych danych do tabel mapujących (dane migracyjne). Zespół projektowy naprawił ten błąd przed przekazaniem systemu. Ten incydent był niegroźny i szybko się z nim uporaliśmy, ale to zdarzenie dobrze ilustruje, dlaczego jednym z elementów wymaganych w planie projektuj jest wstrzymanie standardowych programów po stronie klienta.
Wyzwaniem dla zespołu ds. migracji był napięty harmonogram i ogromny zakres projektu. Udany start miał miejsce w styczniu 2024 roku. Konsultanci All for One odpowiadali za szeroki zakres dostosowań konfiguracyjnych i funkcjonalnych, a także migrację danych i prace Basis. Było to możliwe dzięki zastosowaniu podejścia Bluefield oraz platformy narzędzi transformacyjnych CrystalBridge.
Projekt realizowaliśmy w 100% zdalnie. Zasadniczo nie jest to dla nas nowość, jednak w tym wypadku wydawało się to dość ryzykowne ze względu na zakres prac oraz różnice kulturowe uczestników zespołów projektowych. Jednak zaangażowanie i determinacja obu stron po raz kolejny pokazały, że jest to nie tylko możliwe, ale też efekt jest satysfakcjonujący.
Michał Zemke,
Lider Zespołu Digital Transformation Center, Poznań, All for One Poland