RISE with SAP – instrukcja obsługi | All for One Poland

RISE with SAP – instrukcja obsługi

Jak wdrażać, jak utrzymywać

Przygotowujesz się do migracji do usługi RISE with SAP? Jeśli tak, to koniecznie przeczytaj ten materiał. Porządkujemy w nim podstawowe terminy, prezentujemy rolę partnera wdrożeniowego, podpowiadamy, jak maksymalizować korzyści. To lektura obowiązkowa, pomocna zarówno w procesie wdrożenia, jak i w utrzymaniu systemu.

Przygotowujesz się do migracji do usługi RISE with SAP? Jeśli tak, to koniecznie przeczytaj ten materiał. Porządkujemy w nim podstawowe terminy, prezentujemy rolę partnera wdrożeniowego, podpowiadamy, jak maksymalizować korzyści. To lektura obowiązkowa, pomocna zarówno w procesie wdrożenia, jak i w utrzymaniu systemu.

RISE with SAP to propozycja dla firm, które dążą do cyfrowej transformacji, jednocześnie szukając elastyczności i efektywności operacyjnej. Jej unikalność polega na integracji wielu kluczowych elementów w jednej, kompleksowej ofercie, która jest dostosowana do specyficznych wymagań biznesowych.

W odróżnieniu od tradycyjnych rozwiązań tego producenta, RISE with SAP jest usługą opartą na subskrypcji, co oznacza, że firmy płacą za to, czego faktycznie używają. W ramach jednej oferty dostarczane są zarówno oprogramowanie, jak i infrastruktura oraz usługi wsparcia, co upraszcza zarządzanie i obniża koszty.

Rola partnera we wdrażaniu RISE with SAP

Jednym z głównych zadań organizacji, która przystępuje do wdrożenia rozwiązania SAP, jest wybór odpowiedniego i sprawdzonego partnera. Jego zadaniem będzie wspieranie procesu transformacji rzeczywistości biznesowej w operacyjną, czyli wspomaganą przez odpowiednie narzędzia cyfrowe. Mówiąc prościej, należy znaleźć ekspertów zewnętrznych, którzy specjalizują się w konfigurowaniu, wdrażaniu i integrowaniu narzędzi SAP z istniejącą infrastrukturą organizacyjną i przepływami pracy. Znajomość rozwiązań oferowanych przez SAP pozwala partnerom optymalizować system w celu uzyskania najlepszej efektywności i wydajności. A od jakości wdrożenia zależeć będzie późniejsza skuteczność systemu we wsparciu procesów biznesowych wykorzystywanych w organizacji.

W modelu RISE with SAP partner pomaga firmie wybrać odpowiedni pakiet usług obejmujących rozwiązania SAP S/4HANA Cloud, analitykę biznesową oraz infrastrukturę chmury w celu przygotowania opartego na wartości projektu migracji. Partner ocenia również konkretne potrzeby firmy, identyfikuje korzyści wynikające z przyjęcia chmury i tworzy plan działania zgodny ze strategicznymi celami.

Ta współpraca pomaga firmom zrozumieć korzyści płynące z rozwiązań chmurowych, takie jak obniżony TCO, zwiększona zwinność i ulepszona skalowalność. Przestrzeganie metodologii wdrożenia RISE with SAP jest kluczowe dla całego procesu i obejmuje najlepsze praktyki, narzędzia i wskazówki dla każdej z fazy migracji. Proces wdrożenia rozwiązania w oparciu o model RISE można podzielić na kilka etapów.

Projektowanie, konfigurowanie i wdrażanie SAP

Obowiązki partnera obejmują dogłębną analizę obecnych procesów zachodzących w organizacji, wykorzystywanych systemów, w tym źródeł danych, potrzeb w zakresie raportowania oraz integracji z innymi wykorzystywanymi rozwiązaniami. Zbiorowy wysiłek organizacji i partnera pozwala zidentyfikować potencjalne usprawnienia i dostosować wdrażany system w taki sposób, by lepiej odpowiadał potrzebom.

Podczas projektowania zespół specjalistów partnera korzysta z przygotowanej przez SAP struktury Activate. Struktura ta składa się trzech ważnych filarów, które pomagają korzystać z rozwiązania:

  • SAP Best Practicies – SAP na bazie wiedzy i wieloletniego doświadczenia dostarcza gotowe do uruchomienia procesy biznesowe, które są zoptymalizowane do działania w środowisku systemów S/4HANA. Obejmują one większość standardowych procesów biznesowych, ról, odpowiedzialności, skryptów testowych itp. Można je dostosowywać i integrować z własnymi, unikalnymi procesami organizacji;
  • Guided Configuration – to zestaw narzędzi, zasobów i akceleratorów zaprojektowanych do łatwej konfiguracji systemów SAP i procesów biznesowych. SAP zapewnia również samoobsługowe środowisko użytkownika konfiguracji dla specyficznych wymagań klienta;
  • SAP Activate – metodyka prowadzenia projektów, która służy do dostarczania aktualizacji i rozwiązań SAP. Zastosowanie tej nowej metodyki pozwala skrócić czas na przygotowanie koncepcji, a przy tym płynnie pokonać wszystkie przeszkody, jakie mogą się pojawić w trakcie wdrożenia systemu, dostosowania go do oczekiwań przedsiębiorstwa, jak również podczas procesu migracji aktualnego środowiska do modelu RISE. W celu usprawnienia procesu producent oprogramowania przygotował kilkanaście map drogowych, które oferują kompleksowy widok powiązanych działań, produktów końcowych oraz zadań zespołów projektowych. W ramach dobranej mapy można wykorzystać sześć faz projektu: Discover (odkryj), Prepare (przygotuj), Explore (eksploruj), Realize (zrealizuj), Deploy (wdróż) i Run (uruchom).

Zrozumienie infrastruktury i przepływów pracy

Głębokie zrozumienie infrastruktury i przepływów pracy jest kluczowe dla pomyślnej implementacji SAP. Podczas tego etapu partner wdrożeniowy poświęca znaczną ilość czasu na mapowanie istniejących systemów i identyfikację kluczowych przepływów danych, co jest niezbędne do zintegrowania oprogramowania SAP z używanym środowiskiem bez zakłócania bieżących operacji. Obejmuje to szczegółową analizę pochodzenia danych i sposobu ich przetwarzania w systemach, zapewniając, że nowe rozwiązanie ułatwi i zoptymalizuje proces ich opracowywania.

Współpraca zazwyczaj zaczyna się od serii spotkań odkrywczych, podczas których zespół partnera wdrożeniowego spotyka się z kluczowym personelem z organizacji, aby omówić bieżące procesy, potencjalne punkty problematyczne oraz cele biznesowe. Ten krok jest kluczowy dla zapewnienia, że ​​rozwiązanie SAP jest dostosowane do konkretnych wyzwań biznesowych i zwiększenia wydajności operacyjnej. Obejmuje szczegółowe dyskusje na temat ról różnych jednostek biznesowych, przepływu danych, wymaganych funkcjonalności i oczekiwanych wyników nowego systemu.

Faza ta nie dotyczy tylko technologii, ale obejmuje również zrozumienie logiki biznesowej. W tym celu partner wraz klientem przeprowadza proces SAP Digital Discovery, polegający na pomocy w określeniu, w którym modelu operacyjnym wdrożenie będzie najefektywniejsze – w chmurze publicznej czy prywatnej, określi zakres funkcjonalny oraz wymaganą infrastrukturę.

Istotną rolę w tym procesie odgrywa konsultant sprawujący rolę Technical Cloud Architect (technicznego architekta rozwiązania w chmurze SAP). Jego rola polega na wspieraniu firmy w dokładnym rozumieniu usług RISE, charakterystyki systemów będących do dyspozycji, możliwości wybranych systemów oraz opcji zawartych w pakiecie usług. Może pomagać w procesie obsługi zgłoszeń serwisowych – w zakresie identyfikacji problemu i jego precyzyjnego opisu, a także poprawnego zrozumienia i implementacji przygotowanego rozwiązania.

Proces, który przeprowadza techniczny architekt rozwiązania, nazywany jest technical assesmentem. Elementem procesu może być również wsparcie przy podjęciu decyzji o wyborze dostawcy chmury (hiperscalera), w infrastrukturze którego zostaną uruchomione systemy SAP. Należy przy tym pamiętać, że w modelu RISE organizacja samodzielnie nie zarządza usługą chmurową dotyczącą utrzymania systemu S/4HANA. Rolę administratora dedykowanego środowiska przejmuje SAP wraz z wybranym hiperscalerem, a sam systemy SAP jest dostarczony jako usługa.

Wszelkie procesy realizowane w tym etapie wymagają dużego zaangażowania po stronie klienta. Niezbędne jest dostarczenie istotnych informacji o obecnie wykorzystywanych rozwiązaniach, celu, który organizacja chce osiągnąć, jak również horyzoncie czasowym, w którym chciałaby przeprowadzić zmiany.

Głębokie zrozumienie infrastruktury i przepływów pracy jest kluczowe dla pomyślnej implementacji SAP

Tomasz Drozdowski, Lider Zespołu Utrzymania Systemów – 2 linia, All for One Poland

Dostosowanie celów biznesowych

Opracowanie metod analizy dostępnych danych i ich raportowania jest jednym ze podstawowych działań każdej organizacji. W tym zakresie partner wdrożeniowy pomaga dostosować strategiczne cele do możliwości narzędzi analitycznych dostępnych w portfolio SAP.

Na tym etapie zostanie uzgodniona konfiguracja, która zapewni, że operacja analizy danych i wynik raportowania wzmocni cele, które chce osiągnąć organizacja. Rozbieżność celów może prowadzić do nieefektywności, zbędnych wysiłków i utraconych szans, ponieważ krytyczne funkcje nie przyczynią się skutecznie do realizacji celów strategicznych organizacji.

Określenie efektywności operacyjnej

Doświadczenie pokazuje, że w organizacjach, szczególnie tych większych, najważniejsze funkcje lub operacje organizacyjne nie wspierają ani nie są zgodne z nadrzędnymi celami i strategią ustaloną przez poszczególne jednostki biznesowe i szerszy poziom korporacyjny. Na tym etapie partner wdrożeniowy, czerpiąc z głębokiej wiedzy branżowej oraz szerokiego doświadczenia, rekomenduje zastosowanie najlepszych praktyk oraz strategii, które łagodzą nieefektywność i promują zwinne środowisko biznesowe.

Poprzez wybór i integrację odpowiednich rozwiązań SAP pomaga usprawnić procesy biznesowe, zapobiec niewłaściwej alokacji zasobów, jak również sprawić, że wdrożone funkcjonalności przyczynią się optymalnie do ogólnych celów strategicznych organizacji.

Szkolenie użytkowników

Jednym z najbardziej bezpośrednich sposobów, w jaki organizacje mogą zwiększyć zaangażowanie pracowników, jest przeprowadzenie szkolenia z nowo wdrożonych rozwiązań. W tym celu partner w porozumieniu z klientem przeprowadza szkolenia dla kluczowych użytkowników z wdrożonych i skonfigurowanych aspektów oprogramowania SAP.

Szkolenie to ma na celu edukowanie i angażowanie pracowników, zwiększając ich zrozumienie i zapewniając, że są dobrze przygotowani do efektywnej obsługi nowego środowiska. Prowadząc specjalistyczne szkolenia i sesje dzielenia się wiedzą, partner dodatkowo wspiera proces akceptacji nowego systemu przez pracowników.

Wsparcie organizacji w testach akceptacyjnych

User Acceptance Testing (UAT) to sposób testowania systemu w kontrolowanym środowisku, umożliwiający zespołowi klienta znalezienie wszelkich problemów przed uruchomieniem produkcyjnym systemu. Użytkownicy mogą korzystać z interfejsu użytkownika, identyfikować potencjalne problemy i uczyć się, jak radzić sobie ze scenariuszami maksymalnie zbliżonymi do rzeczywistych.

Wskazówki udzielane podczas UAT są szczegółowe, a zespół wdrożeniowy poświęca czas na pracę z użytkownikami, zapewniając im wygodę i biegłość w korzystaniu z systemu.

RISE with SAP oferuje fi rmom kompleksowe narzędzie do cyfrowej transformacji, łącząc tradycyjne rozwiązania ERP z nowoczesnymi technologiami chmurowymi w modelu subskrypcyjnym

Artur Pająk, Lider Zespołu Projektów Technologii SAP, All for One Poland

Przygotowanie kompleksowej dokumentacji

Dokumentacja projektu implementacji oprogramowania jest kluczowa dla utrzymania jakości danych i zapewnienia dokładności, kompletności i standaryzacji systemu. Wspiera proces migracji i integracji danych, zapewniając jasne procedury, które pomagają zachować integralność danych.

Ponadto szczegółowa dokumentacja jest istotnym zasobem do szkolenia użytkowników, co minimalizuje błędy użytkowników wpływające na efektywność korzystania oraz jakość danych w systemie. Ułatwia również skuteczne rozwiązywanie problemów i konserwację systemu, co jest niezbędne do bieżącego zarządzania środowiskiem SAP. Dokładna dokumentacja wspiera procesy audytu i zgodności, zapewniając przestrzeganie standardów i przepisów dotyczących zarządzania danymi.

Rola partnera w utrzymaniu RISE with SAP

Po pomyślnym wdrożeniu RISE with SAP kluczowe staje się jego utrzymanie i optymalizacja. Rola partnera konsultingowego w tym procesie jest nieoceniona, gdyż oferuje on wsparcie techniczne oraz doradztwo w zakresie optymalizacji systemu.

Najlepsze praktyki w utrzymaniu systemu

Jednym z kluczowych dokumentów, który wspiera proces utrzymania RISE with SAP, jest Roles and Responsibility Matrix. To dokument, który precyzuje role i obowiązki poszczególnych członków zespołu odpowiedzialnego za zarządzanie systemem, co pozwala na uniknięcie nieporozumień i skuteczniejsze zarządzanie.

Dokument ten zawiera szczegółowe zadania podzielone na poszczególne grupy:

Standard Services – mogą być wykonywane tylko przez SAP. Wykonywane w ramach opłaty serwisowej uiszczanej przez klienta. Dotyczą głównie aspektów związanych z zarządzaniem infrastrukturą (konfiguracja OS, backupy, monitoring zajętości, itp.) i systemem SAP (start/stop systemu, instalacja add-on);

Optional Services – mogą być wykonywane tylko przez SAP. Wykonywane w ramach dodatkowej opłaty, dotyczą opcjonalnych działań na zlecenie klienta, jak np. powiększenie przestrzeni, zwiększenie mocy obliczeniowej, dodawanie kolejnych instancji, implementacja środowiska DR;

Additional Services – mogą być wykonywane tylko przez SAP. Dotyczą operacji jednorazowych, wymagają dodatkowej opłaty. Dotyczą zadań np. przebudowy systemu, migracji domeny, separacji segmentów sieci;

Cloud Application Services – mogą być wykonywane przez klienta (lub partnera konsultingowego) lub zlecone do SAP. Dotyczą kwestii związanych z bieżącym administrowaniem systemem. Przykładowe zadania w tej kategorii to:

  • zarządzanie użytkownikami i autoryzacjami,
  • zarządzanie transportami,
  • implementacja not w zakresie aplikacyjnych,
  • monitorowanie procesów biznesowych,
  • tworzenie połączeń RFC,
  • konfiguracja czcionek i wydruków.

Excluded Tasks – kategoria zadań, które mogą być wykonane tylko przez klienta lub partnera konsultingowego. Dotyczą m.in. następujących zadań:

  • projektowanie zmian w środowisku, np. zaprojektowanie wdrożenia rozwiązania Single Sign-On,
  • implementacja Single Sign-On,
  • bezpieczeństwo aplikacji,
  • rozwiązywanie problemów aplikacji (troubleshooting),
  • dostosowanie aplikacji i konfiguracji.

Partner konsultingowy odgrywa kluczową rolę we wsparciu klienta w zarządzaniu systemem RISE with SAP, pomagając w dostosowaniu aplikacji do specyficznych potrzeb biznesowych. Jest odpowiedzialny za realizację zadań, które nie są objęte standardowymi usługami SAP, takich jak projektowanie i implementacja zmian w środowisku. Wspiera również klienta w rozwiązywaniu problemów aplikacyjnych oraz zapewnia wsparcie w zakresie bezpieczeństwa aplikacji.

Krok w dobrą stronę

RISE with SAP oferuje firmom kompleksowe narzędzie do realizacji cyfrowej transformacji, łącząc tradycyjne rozwiązania ERP z nowoczesnymi technologiami chmurowymi w modelu subskrypcyjnym. Kluczowe znaczenie w skutecznym wdrożeniu i utrzymaniu tego rozwiązania ma współpraca z doświadczonym partnerem konsultingowym, który nie tylko wspiera technicznie, ale także doradza w zakresie optymalizacji systemu.

Dzięki RISE with SAP firmy mogą skupić się na realizacji swoich strategicznych celów, mając pewność, że ich infrastruktura IT jest zarządzana profesjonalnie i efektywnie. Wybór tego rozwiązania to krok w stronę nowoczesnego, elastycznego i zrównoważonego zarządzania zasobami IT.

Wraz z wyborem rozwiązania należy wybrać zaufanego partnera wdrożeniowego, który efektywnie będzie zarządzał całym procesem wdrożenia nowego systemu, od projektu i konfiguracji po integrację i ostateczne uruchomienie. Zapewni, że system SAP bezproblemowo zintegruje się z istniejącą infrastrukturą IT i zwiększy wydajność operacyjną.

Napisz do nas Zadzwoń Wyślij email






    1. Dane osobowe przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. – ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
    2. Administratorem Danych Osobowych jest All for One Poland sp. z o.o. z siedzibą w Złotnikach, ul. Krzemowa 1 62-002 Suchy Las. Dane kontaktowe do Inspektora Ochrony Danych: iod@all-for-one.com.
    3. Zgoda na przetwarzanie danych jest dobrowolna, ale niezbędna w celu kontaktu. Zgodę można wycofać w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem
    4. Dane będą przetwarzane do realizacji określonych powyżej celów i do momentu wycofania niniejszej zgody, a dostęp do danych będą miały tylko wybrane osoby posiadające stosowne upoważnienie do ich przetwarzania.
    5. Każda osoba podając dane osobowe ma prawo dostępu do treści swoich danych i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania i przenoszenia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania i prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych.
    6. Każda osoba, której dane są przetwarzane, ma prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego jakim jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa).
    7. Dane osobowe mogą być udostępniane innym jednostkom należącym do grupy kapitałowej, do której należy All for One Poland sp. z o.o. – również znajdujących się poza Europejskim Obszarem Gospodarczym, w celach marketingowych. All for One Poland zapewnia, że dane przekazywane tym podmiotom są właściwie zabezpieczone, a osoba, której dane są przetwarzane, ma prawo do uzyskania kopii udostępnionych danych oraz informacji o miejscu udostępnienia danych.

    61 827 70 00

    Biuro jest czynne
    od poniedziałku do piątku
    w godz. 8:00 – 16:00 (CET)

    Kontakt ogólny do firmy
    office.pl@all-for-one.com

    Pytania o produkty i usługi
    info.pl@all-for-one.com

    Pytania na temat pracy i staży
    kariera@all-for-one.com

    This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.