Czym konsultant serwisowy różni się od konsultanta wdrożeniowego? Jak wyglądają codzienne zadania na tym stanowisku? Jakie są dostępne możliwości i ścieżki rozwoju? Na te pytania odpowiedział Dominik Klapa – konsultant serwisowy SAP MM w All for One Poland
JAK NAZYWA SIĘ TWOJE STANOWISKO I CZYM DOKŁADNIE SIĘ ZAJMUJESZ?
Jestem konsultantem serwisowym SAP w zespole serwisu aplikacyjnego SAP MM/WM. Za tymi skrótami kryją się opisy modułów: MM – Gospodarka Materiałowa (Material Management), WM – Gospodarka Magazynowa (Warehouse Management). Spośród wielu modułów, jakie oferuje SAP, MM i WM są modułami typowo logistycznymi. Moduł MM obejmuje m.in. łańcuch dostaw i procesy zakupowe, natomiast moduł WM wspiera zarządzanie magazynem.
Co ważne, moja rola konsultanta serwisowego różni się od roli konsultantów wdrożeniowych, którzy zajmują się przygotowywaniem koncepcji rozwiązań, biorą udział w długofalowych projektach, kontaktują się z klientem i dopasowują rozwiązania do jego potrzeb. Natomiast w zespole konsultantów serwisowych reagujemy na zgłoszenia klientów, którzy już korzystają z SAP i mają problemy techniczne lub merytoryczne. Odpowiadamy na ich pytania, usuwamy usterki, ale także obsługujemy zgłoszenia rozwojowe, czyli rozwijamy wdrożone oprogramowanie na skutek pojawienia się u klienta nowych procesów lub zmian w istniejących procesach.
JAK WYGLĄDA TYPOWY DZIEŃ PRACY NA TAKIM STANOWISKU?
Typowy dzień rozpoczynam od przejrzenia zgłoszeń, które oczekują na moją reakcję, a następnie układam plan na cały dzień. W pierwszej kolejności biorę pod uwagę priorytet zgłoszenia, żeby najpierw zająć się najbardziej pilnymi sprawami. Czasem zdarza się, że przez cały dzień pracuję nad jednym większym zgłoszeniem, a innym razem zajmuję się wieloma mniejszymi. Głównie analizuję problemy, szukam przyczyny ich występowania i sposobu na rozwiązanie. Do pomocy korzystam z not i dokumentacji SAP. W odróżnieniu od konsultantów wdrożeniowych większość mojej pracy mogę wykonać zdalnie i nie muszę jeździć do klientów.
CZY MOŻESZ OPOWIEDZIEĆ O NAJCZĘSTSZYCH PROBLEMACH, Z KTÓRYMI MUSISZ SIĘ ZMAGAĆ JAKO KONSULTANT SERWISOWY SAP?
Największym wyzwaniem są pytania klientów, na które jeszcze nie zna się odpowiedzi i nie da się jej znaleźć w standardowy sposób, np. zaglądając do dokumentacji. Jeśli z danym problemem ma się do czynienia po raz pierwszy, często trzeba szukać nowych rozwiązań, testować je i przyglądać się sprawie z różnych perspektyw. Przy takich zgłoszeniach można jednak najwięcej się nauczyć i to właśnie dlatego praca ta jest tak ciekawa i rozwojowa.
CZY PRACA JAKO KONSULTANT SERWISOWY SAP WYMAGA WSPÓŁPRACY Z INNYMI ZESPOŁAMI W FIRMIE? JEŚLI TAK, TO Z KTÓRYMI?
Najczęściej nad rozwiązywaniem problemów pracuje się samodzielnie, ale zdarza się, że konsultanci kontaktują się ze sobą i szukają rozwiązania wspólnie – zwłaszcza, jeśli sprawa dotyczy styku różnych modułów. Na co dzień współpracuję też z programistami. Przy okazji prac rozwojowych jako konsultant opracowuję rozwiązania, a następnie przekazuję je programiście, który zajmuje się ich wdrożeniem od strony technicznej. Sam programistą nie jestem i nie korzystam – z języków programowania – pracuję w zasadzie tylko na systemie SAP.
JAKIE UMIEJĘTNOŚCI SĄ KLUCZOWE DLA SUKCESU NA TAKIM STANOWISKU?
Są to przede wszystkim umiejętności i zdolności analityczne, które są niezbędne do skutecznego rozwiązywania problemów, szukania zależności w systemie i rozpoznawania przyczyn występowania błędów. Do tego na pewno przyda się też cierpliwość – rozwiązania nie zawsze przychodzą od razu i nierzadko wymaga to czasu i wysiłku. Bardzo ważne są także umiejętności komunikacyjne i zrozumiałe przekazywanie informacji klientom. Ma to duży wpływ na budowanie relacji i przebieg współpracy.
A CZY WYKORZYSTUJESZ W PRACY JĘZYKI OBCE I CZY SĄ ONE WAŻNE W PRACY KONSULTANTA SERWISOWEGO SAP?
Zdecydowanie tak. Angielski w tej branży to oczywiście podstawa, ale przydatny jest też język niemiecki – nie tylko dlatego, że SAP jest niemieckim oprogramowaniem, ale też ze względu na to, że obsługujemy wielu klientów z Niemiec i krajów niemieckojęzycznych.
JAK ALL FOR ONE WSPIERA ROZWÓJ NOWYCH PRACOWNIKÓW W KONSULTINGU SAP?
Przede wszystkim w All for One działa Akademia Konsultanta SAP. To program szkoleniowy dla studentów i absolwentów, w ramach którego można zdobywać kompetencje zarówno w IT, jak i wybranym obszarze biznesowym. Szkolenie takie odbywa się pod okiem mentora, trwa kilka miesięcy i pozwala zdobyć wiedzę konsultanta wdrożeniowego SAP, konsultanta serwisowego SAP, analityka lub programisty języka ABAP. Absolwenci programu mogą następnie przystąpić do egzaminu certyfikacyjnego SAP. Tego typu programy są rzadko spotykane w innych firmach, więc jest to coś, z czego jesteśmy naprawdę dumni. Poza tym w firmie nie brakuje ekspertów, którzy chętnie dzielą się wiedzą i doświadczeniem. All for One zapewnia też dostęp do platform e-learningowych jak np. SAP Learning Hub.
A CO NAJBARDZIEJ PODOBA CI SIĘ W TEJ PRACY?
Bardzo lubię pomagać, a rozwiązywanie problemów klientów daje mi dużo satysfakcji. Cieszy mnie to, że moja praca ma realny wpływ na ich działalność. Ponadto podoba mi się to, że świadczymy usługi dla klientów z różnych branż, przez co poznaję specyfikę wielu obszarów. Dzięki temu praca nigdy nie jest monotonna i stale dostarcza mi wielu wyzwań.