W All for One Poland pracuje ponad 500 osób, w tym ponad 300 ekspertów SAP. Dziś o tym jak wygląda praca w dziale Konsultingu i Serwisu Aplikacyjnego, opowie Krzysztof Nowak – konsultant SAP HCM.
Cześć Krzysztof! Opowiedz nam o swoim doświadczeniu w konsultingu SAP
Cześć i czołem! Nazywam się Krzysztof Nowak i pracuję w dziale Konsultingu i Serwisu Aplikacyjnego w All for One Poland od prawie 4 lat. Natomiast od 7 lat zajmuje się konsultingiem SAP. Pracowałem dla klientów z wielu branż, m.in. ze spożywczej, budowlanej czy energetycznej. Oprogramowanie SAP to systemy, które służą zarządzaniu różnymi przedsiębiorstwami i instytucjami, przez co nie ma przypisanej na sztywno branży, z którą pracujemy. Natomiast moduł HCM jest dość szeroki. Składa się z kadr i płac, czasu pracy, struktury organizacyjnej i jak w każdym module SAPa – z programowania. Moja praca dotyczy przede wszystkim polskich klientów, gdyż wiąże się z polskimi regulacjami prawnymi.
Czym dokładnie zajmuje się konsultant SAP HCM?
Jako konsultant SAP HCM zajmuję się wdrażaniem, tworzeniem systemu dla klienta, dzięki któremu będzie mógł obsługiwać pracownika w pełnym „cyklu jego życia w firmie” – od zatrudnienia, przez bieżące naliczenia listy płac, wprowadzanie nieobecności, rozliczanie bieżącego czasu pracy, aż po zakończenie współpracy. Dzięki takim systemom, pracodawca kompleksowo dba o pracownika, a wszystkie niezbędne mu informacje znajdują się w jednym miejscu. Po etapie Go-Live, czyli produkcyjnym uruchomieniu systemu, oddajemy go do serwisu aplikacyjnego, który dba o jego stabilność i zajmuje się bieżącą obsługą zapotrzebowań.
Dlaczego wybrałeś ten moduł?
Dość przypadkowo, ale zupełnie nie żałuję. Studiowałem Informatykę i Ekonometrię na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Uczestniczyłem w jednym z wykładów otwartych z przedstawicielem firmy wdrażającej te systemy. Chciałem dowiedzieć się więcej o programowaniu ABAP i poprosić o materiały, które nie są łatwo dostępne dla studentów. Dzięki mojemu promotorowi, dyrektor tej firmy zaprosił mnie po materiały do siedziby firmy i dodatkowo zaproponował staż.
Czyli dowiedziałeś się o SAPie na studiach. Czy mógłbyś o tym opowiedzieć?
Mieliśmy przedmiot, który dotyczył wszystkich modułów SAPa. Sporo mówiliśmy także o zarządzaniu procesami. Na studiach magisterskich wybrałem specjalizację „informatyka w administracji i gospodarce”, dlatego pojawiło się na niej kilka przedmiotów związanych z zarządzaniem systemami w biznesie.
Zatem studia dały Ci podstawową wiedzą na temat SAPa, a pierwsza praca pozwoliła zastosować ją w praktyce. Jak zatem wygląda typowy dzień konsultanta SAP HCM?
Dzień najczęściej zaczyna się od „daily projektowego”, czyli bieżącego przeglądu prac wdrożeniowych. Każdy konsultant ma zaplanowane na dany dzień zadania indywidualne i/lub grupowe. Czasem zdarzy się, że muszę przygotować prezentację. W zależności od danego okresu, jestem w kilku mniejszych projektach lub w jednym większym. Aktualnie jestem w 2, ale za chwilę będzie zaczynał się 3. Zazwyczaj 1 dzień to 1 projekt. Więc tydzień mam często podzielony 2 dni dla jednego projektu, 3 dni dla drugiego. W wolnej chwili mam czas na czytanie o najnowszych trendach czy na przygotowanie się do zdania certyfikatów.
A certyfikat w pracy konsultanta SAP to must have? Czy posiadasz go?
Zgadza się. Jeden moduł równa się jeden certyfikat, ale w ramach jednego modułu może być kilka podmodułów. Obecnie posiadam 1 z wersji on-premisowej ze specjalizacją Płac, ale przygotowuję się do kolejnych z SAP Success Factors. Najczęściej klienci wymagają posiadania takich certyfikatów od konsultantów biorących udział w projektach.
Czy oprócz tej wiedzy i zdanego certyfikatu, istotne są umiejętności miękkie?
Są bardzo ważne. To był dla mnie bodziec, żeby pracować w roli konsultanta SAP, a nie programisty. Zależało mi, żeby móc jak najwięcej pracować z ludźmi, bo osobiście ten kontakt lubię. Kiedyś jeszcze częściej jeździliśmy do biur klientów (raz spędziłem aż pół roku w biurze klienta i to najlepsze projektowe wspomnienia), teraz głównie pracujemy zdalnie przez Teamsa, ale nadal umiejętności komunikacyjne są na pierwszym miejscu. Konsultant SAP musi umieć rozmawiać, rozumieć potrzeby i umieć zaproponować odpowiednie rozwiązanie. Przykładowo – idziesz przerobić garnitur do krawca i mówisz, że chcesz by był bardziej dopasowany, ale nie wiesz gdzie wszyć ani jak. Przymierzasz go, krawiec sprawdza materiał i weryfikuje co, tak na prawdę może zrobić. Doradza, że w taki sposób będziesz wyglądał np. gorzej czy materiał będzie źle się układał. Na końcu proponuje Ci rozwiązanie, które podkreśli twoją figurę i jest możliwe do wykonania na tym materiale. Tak samo musi zrobić konsultant SAP – sprawdzić potrzeby, zweryfikować obecny system, możliwości prawne, aby zaproponować optymalne rozwiązanie.
Co byś polecił osobom, które dopiero zaczynają swoją ścieżkę w konsultingu SAP i myślą o module HCM?
Najważniejsze są umiejętności logicznego i analitycznego myślenia. Warto posiadać podstawową wiedzę z informatyki i znać procesy biznesowe. Przydatna jest znajomość systemu SAP, ale także od strony użytkownika. Zdarza się, że ktoś przez klika lat pracował po stronie użytkownika i używał systemu SAP, a teraz sam te systemy wdraża. Polecam także zaznajamiać się (na bieżąco, ze względu na swoją zmienność) z przepisami prawa pracy.
Myślę, że to bardzo przydatne wskazówki. Dzięki bardzo za rozmowę i powodzenia przy certyfikacie!